Új üzleti lehetőségeket teremtenek az okosautók

Új üzleti lehetőségeket teremtenek az okosautók

Új üzleti lehetőségeket teremtenek az okosautók

kereskedelem

2 perc

Az autó ma már többet jelent, mint közlekedési eszközt. A csatlakoztatott járművek segítenek parkolni, biztonságosabbá teszik a vezetést, lehetőséget teremtenek a közösségi médiához való csatlakozásra és legfőképpen a vásárlásra.

A technológia 230 milliárd dolláros forgalmat hozhat az amerikai kereskedőknek – állítja a PYMNTS tanulmánya.

A Commerce Connected Playbook szerint jelenleg 135 millió amerikai ül „felokosított” autóban, és év végére 65 millió csatlakoztatott (connected) jármű fut majd az ország útjain. A közlekedők naponta átlagosan 51 percet töltenek munkába járással. A kocsiban töltött idő alatt pedig előszeretettel járnak ügyes-bajos dolgaik végére; telefonálnak, élelmiszert rendelnek vagy befizetik számláikat.

A gyorséttermek profitálhatnak belőle a legtöbbet

Nem véletlen tehát, hogy az autógyártók és a kereskedők, köztük a gyorséttermek között egyre szorosabb az együttműködés. Néhány lánc, mint például a Sonic Drive-in vagy a Domino’s Pizza már lehetővé tette a beépített „műszerfalon” való digitális rendelést. Egyes autógyártók, mint a Volvo, a GM vagy a Tesla új modelljei pedig eleve megkönnyítik az autóból való vásárlást.

Míg korábban a drive-in lehetőség jelentette a gyorséttermi láncok és a járművel közti kapcsolatot, most ez utóbbiak már maguk is egyfajta rendelési platformként funkcionálnak. A PYMNTS Digital Reports felmérése szerint az autósok 25 százaléka, mire az autós étterem ablakához ér, már a telefonján leadta a rendelést. Az élelmiszer-rendelés egyébként is a leggyakoribb online tevékenysége az autóban ülőknek. A felmérést megelőző héten a közlekedők 35 százaléka rendelt meg és vett át ételt gyorséttermi ilyen módon, míg ugyanezt kávéval 33 százalék tette meg.

A legtöbben, a vevők több mint kétharmada (64,9 %) az online rendeléshez a gyárilag beszerelt virtuális asszisztenst használta. Ennél sokkal kevesebben használtak a beépített Alexát (13%) vagy a Google Assistant-et (12%). A Google segítője ugyanakkor népszerűbbnek tűnik, a válaszadók 32 százaléka használná, ha a műszerfalon rendelkezésére állna.

A rendelési módszert leginkább a pizzaláncok használják ki. Ezekre az éttermekre amúgy is jellemző, hogy gyorsan nyitnak az új technológiák felé. Ráadásul vevőik eddig is sokszor nem személyesen, hanem telefonon rendeltek. A Pizza Hut például azt állítja magáról, hogy 1994-ben, tehát 25 évvel ezelőtt futott be hozzá az első online rendelés. A már több éves autórendelős múlttal bíró Domino’s pedig néhány hónapja jelentette be, hogy a Xenoma-val közösen piacra dobják a műszerfalon elhelyezett, érintőképernyős pizzarendelő platformot. Ezt még idén elkezdik telepíteni a négykerekűekbe.

Biztonságosabb csatlakozás, több vásárlás

Új lehetőségek nyílnak a digitális kereskedelemben: a 2017-es 33 millióról idén év végére majdnem megduplázódik a csatlakoztatott autók száma, és 2020 végére az újonnan vásárolt kocsik 98 százaléka kínál majd internet-, mobil- és vezeték nélküli kapcsolatot.

A csatlakoztatott járművek esetében komoly hangsúlyt kap a biztonság kérdése. Az Auto Remarketing friss felmérése szerint, a vevők 61 százaléka nem volt tisztában azzal, hogy helyettük esetleg hackerek vehetik át a gépkocsi feletti irányítást. Közel ugyanennyien gondolták úgy, hogy a járműgyártóknak tájékoztatniuk kell a tulajdonosokat a szoftver- és a biztonsági frissítésekről – pedig ez nincs így. Minél fiatalabb valaki, annál kevésbé veszi komolyan az internethez csatlakozó jármű sebezhetőségét – mutatják az eredmények.

A kereskedelmi lehetőségeket, ügy tűnik, mindenképpen felpezsdíti, ha a vásárlók kevésbé tartanak a járműveket érő kibertámadásoktól és bíznak a problémamentes fizetési lehetőségekben. Ennek érdekében pedig a személyautók és tehergépkocsik gyártói is sokat tehetnek.

Forrás: