Üzletek pénztár nélkül: az Amazon ismét nagy dobásra készül

Üzletek pénztár nélkül: az Amazon ismét nagy dobásra készül

Üzletek pénztár nélkül: az Amazon ismét nagy dobásra készül

kereskedelem

5 perc

Az internetes kiskereskedelmi óriáscég új boltjában csak belépéskor kell aktiválni a telefont egy érzékelő előtt, utána amint levette a vevő a polcról az árut, távozhat sorban állás és fizetés nélkül – a számla pedig interneten érkezik.

Az Amazon Go üzlethelyisége kevésben különbözik a megszokott boltoktól, polcok és áruk mindenhol. Gyanúsan hiányzik viszont a kassza, hiszen csak egy beléptetőkapu található a bejáratnál, ahol a vásárló lehúzhatja a telefonját, innentől kezdve pedig azonnal a táskájába pakolhatja az árut, és kilépésnél nem kell külön a pénztárnál fizetnie.

Amazon Dash az egygombos vásárlás hátulütői

A társaság fejlesztői szerint ráadásul nem csak a kijáratnál ellenőrzik szenzorok, hogy mi került a bevásárlótáskába: amint lekerül a termék a polcról, a rendszer automatikusan érzékeli, hogy melyik vevőnek számlázza. Azzal sincs probléma, ha valaki meggondolta magát, elég visszahelyeznie a polcra az adott terméket, és az máris kikerült a virtuális bevásárlókosárból.

Ha a vevő végzett a bevásárlással, akkor egyszerűen csak kisétál a boltból, az Amazon Go alkalmazáson keresztül pedig perceken belül számlázásra kerül a fizetendő összeg.

Titkos tesztüzem

A szakértők többsége egyetért abban, hogy ez a kiskereskedelem jövője, ám a valóságban egyelőre még keveset lehet tudni arról, hogy miként is működik a rendszer. A szolgáltatás honlapján csak arról lehet olvasni, hogy videoalapú érzékelőket, a gépi tanulást, valamint az úgynevezett szenzorfúziót használják.

Hogy ezeket miként is kombinálják, arról értelemszerűen nem ír az Amazon, de nem nehéz elképzelni, hogy az RFID-technológiában és a gépi tanulás terén tapasztalt fejlődés könnyen lehetővé teszi egy ilyen üzlet létrehozását – csak épp eddig senki más nem rukkolt elő hasonlóval.

Szenzorfúzió: olyan megoldás, amelynél a különböző paramétereket mérő érzékelők adatait összevetve érzékeli a gép adott tárgynak, személynek a jelenlétét. Az emberi test magától is ezen az elven működik: például csak a szemünkkel nem tudjuk eldönteni, hogy egy tál víz mennyire meleg, ezért ellenőrizzük, látunk-e fölötte gőzt, ha nem látunk, akkor pedig a kezünket a vízbe mártva is megbizonyosodhatunk róla, hogy forró-e a víz. A legtöbb okosrendszer is hasonló módszerekkel próbál különbséget tenni, például egyes riasztók be vannak programozva, hogy felismerjék a különbséget a betörők és a szomszéd kisállatai között.

Egyelőre a szolgáltatás csak kevesek számára elérhető. A futurisztikus okosbolt ugyanis csak a cég központjában, Seattle-ben található, és kizárólag a vállalat munkatársai vehetik igénybe – kvázi egyfajta tesztüzemként. A nagyközönség előtt a tervek szerint 2017 elején nyílnak majd meg hasonló üzletek.

A kiskereskedelem jövője

Az egyértelmű, hogy minél kényelmesebb a vásárlás, annál szívesebben vesznek több mindent a fogyasztók, azonban az Amazon ennél többet ígér.

Okosáruházat nyitott a Decathlon

Azt állítják ugyanis, hogy a rengeteg kihelyezett érzékelőnek köszönhetően a rendszer arra is képes, hogy figyelemmel kövesse a vásárlók útját a polcok közt, sőt még azt is, hogy pontosan hová néznek eközben. Hasonló mérések már korábban is léteztek, de az új típusú üzletben már folyamatosan, minden egyes vevő esetében működne az adatgyűjtés. Így pedig még pontosabban lehetne monitorozni, hogy melyek a legnépszerűbb termékek, vagy hogy miként nézelődnek a fogyasztók.

Egyelőre úgy tűnik tehát, hogy az Amazon újabb nagy dobásra készül, és ismét forradalmasítaná a vásárlás élményét, hasonlóan ahhoz, amit a webáruházak terén eddig elért.

Forrás: Wired