Vásárlókövetés Big Datával
Vásárlókövetés Big Datával
2016. október 17.
A tömeges adatgyűjtésnek köszönhetően a vállalatok egyre többet tudhatnak meg ügyfeleikről, vásárlóikról. Az információk túlnyomó többségét eddig online gyűjtötték, most azonban a digitális technológiáknak köszönhetően a vevők fizikai mozgása is nyomon követhető.
Az már nem számít újdonságnak, hogy az okostelefonok segítségével GPS-koordinátákkal megadható a tartózkodási hely, és a mozgás is követhető. Mindez az optimális utazási útvonal megtervezését is lehetővé teszi. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy a zsebükben vagy a táskájukban lapuló mobil révén akár bolti látogatásaik is figyelemmel kísérhetők.
A kaliforniai Euclid Analytics vagy a Retail Next cégek által telepített szenzoroknak köszönhetően ugyanis azonosítható a vásárló tartózkodási helye, amikor annak okostelefonja megpróbál csatlakozni a bolti WiFi-hálózatra. Az sem jelent problémát, ha a kapcsolódás sikertelen. A nyomkövetéshez ugyanis elegendő az is, ha maga a WiFi-hozzáférés funkció be van kapcsolva a telefonon, így még az is látható, hogy a vásárló az áruház mely osztályain járt. Az új technológiák révén a kereskedők és a bevásárlóközpontok jobban átláthatják a vevők mozgását, és könnyebben megérthetik a vásárlói szokások mögött rejlő mintákat.
Így is átrendeződhetnek az üzletek
Tegyük fel például, hogy valaki „normál” bevásárlásra megy a plázába, de előtte még meginna valahol egy kávét. A kávézó viszont nem a szupermarkettel egy szinten található, így egy emelettel feljebb kell mennie, majd vissza. Bevásárlás után a vevő még betér egy távolabbi ponton lévő drogériába, majd egy pékségbe is. Pár hónappal később, amikor visszatér a bevásárlóközpontba, azt tapasztalja, hogy a boltok közül több is egymás mellé vagy egymás közelébe került. Mindez pedig annak köszönhető, hogy az előbb említett módszer révén kiderült, hogy több vásárló is ezt a „mozgási mintát” követi, ezért az üzemeltető – a lehetőségekhez képest – némileg átrendezte az üzleteket.
A nagy mennyiségű adatgyűjtés és elemzés segítségével a termékpreferenciákba is új betekintés nyerhető. Ha például egy olyan családot vizsgálnak, ahol gyermek született, akkor a szokásos heti bevásárlás olyan termékeket vásárolnak a hipermarketben, mint például hintőpor, babasampon vagy pelenka. De a részletes adatok alapján az is látható, hogy a tápszert viszont kedvezményes áron már a gyógyszertárból szerzik be.
A „hagyományos” Big Data elemzés segítségével a hipermarket szakemberei arra következtetnének, hogy a család nem vásárol tápszert. A WiFi nyomkövető rendszer által viszont fény derül a valódi okra, így a bolt akár kedvezményes kupont adhat a későbbiekben a családnak, hogy a tápszert is náluk vásárolják meg.
A cikk folytatását itt olvashatja el.
Forrás: Sydney Morning Herald