Vége a bevásárlóközpontoknak? – A shoppingolás jövője
Vége a bevásárlóközpontoknak? – A shoppingolás jövője
2017. augusztus 14.
Vajon hogyan fogunk vásárolgatni a jövőben? A boltok polcain lévő termékek fölött lebegő adathalmazok alapján választunk majd, vagy ki sem mozdulunk, és VR-szemüvegek segítségével látogatunk el New York nagyáruházaiba?
Tény és való, hogy a kiterjesztett és a virtuális valóság (AR és VR) sok ágazatot forradalmasíthat. Előbbi akár a gyárakban vagy az orvosi rendelőben is felgyorsíthatja a munkát, utóbbi pedig egyelőre annak ellenére, hogy egyelőre a játékok terén terjed igazán, magában hordozza a potenciált, hogy a szemüvegek segítségével biztonságos környezetben képezzék a dolgozókat a veszélyes feladatok ellátására. Nagyon fontos terület lehet mindezek mellett a kereskedelem is, ahol a két technológia forradalmi újításokat hozhat.
A válogatás terhe
A többség szereti, ha rendelkezésére állnak a szükséges tárgyak (legyen szó akár papírzsebkendőről, akár ruháról), de magát a vásárlás folyamatát unalmasnak tartja. Az idő előrehaladtával a termékkínálat folyamatosan bővült minden üzletben, így mára megtalálni és kiválasztani a szükséges tárgyat már-már kincskereséshez hasonlítható.
Okosmegoldások csábítják a boltba a vevőket
A kiterjesztett valóság sokat segíthet a folyamat leegyszerűsítésében. Speciális kijelzők vagy szemüvegek azonnal felismerhetik a vásárlót (vagy ijesztő arcszkenneres technológiával, vagy pedig az okostelefonjuk alapján), és azonnal ajánlhatják neki azokat a darabokat, melyeket a korábbi vásárlásai alapján legvalószínűbb, hogy megvásárolna.
Így senkinek nem kellene hatalmas ruhahalmokon keresztülverekednie magát, míg megtalálja azt az egy nadrágot, melyre ténylegesen szüksége van. Természetesen ez a megoldás még mindig megköveteli, hogy fizikailag elmenjen a boltba, ezt pedig sokan preferálják is. A valós jelenlét ugyanis lehetővé teszi, hogy tapintással is felmérje a termék minőségét, a ruhákat pedig fel is lehet próbálni, hogy ellenőrizzék, stimmel-e a méret. De mi van akkor, ha már ezt is távolról elérhetővé teheti a technológia?
Ki akar egyáltalán boltba menni?
A VR-szemüvegek legalapvetőbb célja, hogy egy távoli, vagy akár nem is létező világba repítsék el viselőjüket. Miért ne vihetnék el egyenesen egy bevásárlóközpontba? Nem nehéz elképzelni egy jövőt, ahol a különböző VR-headsetek pontosan tudják viselőjük előre megadott ruhaméreteit, így ha a felhasználó egy virtuális divatboltban böngészget a termékek között, azokat azonnal megnézheti digitális avatárján, hogy eldöntse jól áll-e.
Aki pedig szeretné virtuális élménnyé tenni azt, hogy drága autókkal látogatja meg a világ legnagyobb boltjait, az örömmel fogadhatja a kínai kereskedőóriás Alibaba fejlesztését. A vállalat számos 360 fokos videót és képet rögzített a világ legnagyobb üzleteiről (a New York-i Macy’s-ről például), és egy applikáció segítségével elérhetővé teszi ezeket a vásárlók előtt. A virtuális bolttérbe lépve a felhasználó válogathat a polcokon fekvő termékek közül, közelebbről megnézheti azokat, és végül valós pénzzel fizetve meg is rendelheti, és néhány nap múlva kezébe is veheti.
Egy biztos: az AR és a VR drasztikusan átalakíthatja, hogyan vásárolunk, és végső soron kompetitív előnyt is nyújthat az amúgy elavulófélben lévő boltok számára, ha szolgáltatásaikat a modern technológia segítségével dobják fel.
Forrás: IoT For All