5 út az okos városokhoz

5 út az okos városokhoz

5 út az okos városokhoz

közszolgáltatás

3 perc

Égető problémák, amelyekre az M2M-nek is vannak hatékony és előremutató megoldásai.

A machine-to-machine technológia egyre inkább jelen van életünkben. A háztartásokat érintő fejlesztéseket röviden úgy lehetne összegezni, hogy minden a mobiltelefonokkal kezdődött, majd az okos eszközök és az innovatív autók következnek, de a sorból a városok sem maradhatnak ki.

A legnagyobb települések egyre gyorsabb és hatékonyabb adatgazdálkodást igényelnek. Egyes előrejelzések szerint a városi népesség megduplázódhat 2050-ig, és három éven belül már több mint száz okos város jöhet létre.

Az alábbiakban bemutatunk öt területet, ahol az M2M által létrejöhet a smart city.

Első két megoldandó gond: a növekvő autószám és a parkolás

Az egyik legfontosabb fejlesztési terület – már csak a városok méretének és számának növekedése miatt is – a parkoló autók elhelyezése lesz. A bevásárlóközpontokban már több helyen található LED-es jelzési rendszer az utcákon is elterjedhet. Ehhez olyan alkalmazás szükséges, amely megmutatja, hol van a legközelebbi parkolási lehetőség, és aminek a telítettségét valós időben jelzi, vagyis ha tele van, nem hajtanak oda feleslegesen az autósok.

A járművek száma folyamatosan emelkedik, a parkoló helyek száma pedig ezzel egy időben csökken, vagy nem képes lépést tartani a növekedéssel. Erre vonatkozóan számos helyi rendelet létezik, de az egyik „legegyszerűbb” megoldás a közlekedési szokások megreformálása lenne. Hollandia területén például, ahol a beépíthető helyek hiánya fokozottan probléma, az emberek nagy része kerékpárral közlekedik, amely kisebb helyet igényel, egyszerűbb elhelyezni, és nem utolsósorban környezetkímélőbb.

A dugók kérdése: Budapest vs. Lima

Budapesten vannak, akik úgy gondolják, hogy a magyar főváros szerkezetében keresendő a hiba, és az, hogy 40 perc alatt érnek be Hűvösvölgyből a központba, az már tarthatatlan állapot. Nos, a perui vagy a brazil fővárosban nemhogy egy 20 kilométeres szakasz megtétele 2 óra alatt nem teljesíthető, de még a koccanások is mindennaposak. Ennek megoldása a valós idejű és viszonylag nagy mennyiségű adatok közlése. A mostani közlekedést monitorozó térképeken piros, sárga vagy zöld vonalak jelzik az utak telítettségét, ennél azonban többre lesz szükség. Az IBM-nek például már most több megoldása létezik az összekapcsolt és intelligens közlekedési programok terén, amely az előrejelzésekben is igen pontos adatokat közöl.

Közbiztonság a negyedik helyen

Az eddigiektől kicsit eltérő a közbiztonság fogalma, például az összekapcsolt biztonsági kamerákkal a nagyvárosok jó része már szinte teljesen le van fedve. Az M2M-technológia ugyanakkor újabb eszközökkel segíthet a bűncselekmények visszaszorításában, a bűnözők elfogásában, illetve a vészhívások lebonyolításában és a távolról való segítségnyújtásban is.

Víz: minden cseppje kincs

A városok lakosságának növekedése a vízfogyasztásban is megmutatkozik. Az McKinsey Intézet előrejelzése szerint 2030-ra 40 százalékos növekedés várható ezen a téren. Az okos mérők (smart metering) a nyomon követés mellett a szivárgási helyeket is megmutatják, és a különböző fogyasztási területeket is valós időben, pontosan mérik. Emellett az okos mérések segítségével szét lehet majd választani a különböző felhasználási területeket is, hiszen napjainkban több fejlett országban használnak ivóvizet öntözésre, amíg máshol egy egész országnak nem jut tiszta víz.

Forrás: M2M Evolution