A vállalati kultúrától is függ a digitalizáció sikere

Kapcsolódó cikkek

A vállalati kultúrától is függ a digitalizáció sikere

A vállalati kultúrától is függ a digitalizáció sikere

közszolgáltatás

2 perc

Csak a megfelelő vállalati kultúrába épülő informatikai eszközök és megoldások képesek a termelékenység hajtóerejévé válni – ez a legfontosabb tanulsága a Microsoft nemzetközi kutatásának. A felmérés magyar vonatkozású eredménye szerint hatalmas tartalékok vannak abban, hogy a cégek a digitalizációval miként javíthatnak a hatékonyságon.

A kutatás 21 országban több mint 20 ezer munkavállaló megkérdezésével történt. Az eredmények alapján jelenleg csupán az európai alkalmazottak 11,4 százaléka érzi magát kiemelkedően produktívnak a munkájában, és az adatok arra utalnak, hogy az előrelépésnek nemcsak technológiai korlátai is vannak.

A kutatás konklúziója, hogy a több technológia kizárólag akkor eredményez többletteljesítményt, ha az alkalmazottak lehetőséget és ösztönzést kapnak az új megoldások használatára, maga a cég pedig prioritásnak tekinti a műszaki fejlődést.

A termelékenységet olyan kulturális tényezők képesek magasabb fordulatszámra emelni, mint az alkalmazottak bevonása, a szervezeti célok egyértelműsége és a magas színvonalú munkavégzésre történő összpontosítás. Egyértelmű tapasztalat, hogy a szervezeti értelemben is „technológiabarát”, az alkalmazottak autonómiáját és felhatalmazását támogató vállalati kultúrájú cégek sokkal többet profitálnak az IT-fejlesztésekből.

Európában a munkavállalók mindössze 16 százaléka dolgozik erős vállalati kultúrával rendelkező vállalkozásban, alig valamivel több (17,1 százaléknyi) dolgozó munkahelyén van jelen kellő erővel a digitális kultúra, és csupán az alkalmazottak egyötöde érzi magát erősen elkötelezettnek a munkájában. Mindez arra utal, hogy a digitális átmenettel párhuzamosan a vállalati kultúrát is érdemes hozzáigazítani az új technológiák követelményeihez.

Az európai átlaghoz képest is van hová fejlődnünk

Idehaza a fejlett digitális kultúrájú társaságnál dolgozók között csupán 4 százalékponttal vannak többen azok, akik kiemelkedően produktívnak tartják magukat, mint ahányan a digitális világgal erősen hadilábon álló cégeknél ítélik meg magukat hasonlóan.

A magyar munkavállalók 13,1 százaléka tartja kiemelkedően innovatívnak a munkáját (ez az adat szignifikánsan alacsonyabb az európai 16,9 százaléknál), és 17 százalék érez erős felhatalmazást – utóbbi alig marad el a 18,5 százalékos az európai átlagtól.

A hazai dolgozók 16,2 százaléka érzékel fejlett vállalati kultúrát a munkahelyén, és 17,8 százalék dolgozik erős digitális kultúrával rendelkező vállalkozásban – ezek az értékek szinte pontosan belesimulnak az európai átlagba. Magyarországra hangsúlyosan vonatkozó tapasztalata a felmérésnek ugyanakkor az is, hogy csak a megfelelő vállalati kultúra képes hatékonyan növelni a technológia fejlesztése révén elérhető profitot.