Az okosvárosokban sokkal gördülékenyebb az élet

Az okosvárosokban sokkal gördülékenyebb az élet

Az okosvárosokban sokkal gördülékenyebb az élet

közszolgáltatás

3 perc

A forgalomirányítás optimalizálása, a jól szervezett tömegközlekedés és a bárhol elérhető e-közigazgatás is fontos pillérei a jövő településeinek.

Sorozatunk következő részében újabb területeket járunk körül, ahol a dolgok internete (IoT) és a gépek közötti technológia (M2M) segíthet a városüzemeltetésben és a városi lét jobbá tételében. Az első részben szó volt arról, hogy a parkolásban és a levegőszennyezés csökkentésében máris komoly eredményeket értek el az okosmegoldások. De ezzel még nem értünk a lehetőségek végére! Íme, a lista folytatása.

A forgalomirányítás optimalizálása

Las Vegas már számos innovatív projekttel kísérletezett a belvárosban, nem véletlenül ragadt rá a környéken az „Innovációs Körzet” elnevezés. Az egyik cél az, hogy javítsák a forgalmat olyan kereszteződésekbe telepített érzékelők segítségével, amelyek a gépi tanulás (machine learning) révén segíthetnek a városüzemeltetőknek. A szenzorok megszámolják a járműveket, gyalogosokat és végül megtanulja a különféle forgalmi mintákat – például monitorozzák, hogy a hétfő reggeli forgalom miben különbözik a péntek délutánitól. Ezután javaslatot tehet a program a forgalom optimalizálására is.

E-közigazgatás

San Antonio innovatív módon javítja a lakosság életminőségét és a közigazgatás gördülékeny megszervezését. A Texas állambeli másfél milliós város 460 négyzetmérföldön terül szét, így a lakosság egy jelentős részének igen sokat kell vezetnie akár egy bírósági megjelenésért is – ott bárkit behívhatnak esküdtnek, akiket már mi is jól ismerhetünk a filmekből.

Csak összehasonlításképpen: a 460 négyzetmérföld 1200 négyzetkilométernek felel meg. Az ennél kicsivel népesebb Budapest területe ennek kevesebb mint a fele, 525 négyzetkilométer – és így is komoly távolság beutazni a Belvárosba Rákoshegyről, Budafokról vagy éppen Soroksárról.

San Antonio ezt a problémát egy meglepő lépéssel enyhítette. A nagyra nőtt település egész területén ún. bírósági monitorokat helyeztek el kioszkokban, ahol az esküdtek, tanúk válaszolhatnak a bíróság kérdéseire. A rendszert rendőrtisztek is használhatják, és ilyen formában is gyorsabban kaphatnak információkat és parancsokat a központból.

Az idősek életkörülményeinek javítása

A smart city fejlesztések megmutatkozhatnak abban is, hogy segítenek az idősebb lakosok számára megőrizni függetlenségüket. Ennek része lehet, hogy könnyebben hozzáférjenek az egészségügyi ellátásokhoz, de az is, hogy egyszerűen találjanak maguknak kulturális és szabadidős programot. Az egyik legfontosabb fejlesztési terület ebben a témában a mindenki számára elérhető tömegközlekedés, hogy bárhová el lehessen jutni autó nélkül is a városban.

A közlekedési és fizetési módok összehangolása és egyszerűsítése is kulcs ehhez. A jegyvásárlásokat ideális esetben egy központi IT-rendszer kezeli – történjen az bankkártyával vagy alkalmazáson keresztül. Az okostelefon értesíti az utast a járat indulásáról, és az alkalmazás segíthet megtalálni a leggyorsabb vagy legkevesebb átszállással járó útvonalat.

Chicagóban már működik egy komplex közlekedési rendszer, az ún. Ventra-kártya, amellyel egyformán lehet utazni a CTA (Chicago Transit Authority – jórészt metróvonalakat foglal magában), a Pace (elővárosi buszok), Metra (elővárosi vasút) járatain. Ezt később kibővítették egy közösségi kerékpáros alkalmazással is.

Forrás: