Big Data a tömegközlekedésben
Big Data a tömegközlekedésben
2015. szeptember 16.
A Transport for London (TfL) már régóta használja a gépek közti M2M-kommunikáció technológiáját a kényelmes utazásért. A Big Data segítségével tovább tudják optimalizálni a rendszert.
A 2003-ban bevezetett Oyster kártyák annak idején forradalmi újítást hoztak a londoni tömegközlekedésbe. A továbblépést az NFC-technológián alapuló egyérintéses kártyák (akár bankkártyák) vagy újabban az NFC-chippel ellátott mobiltelefonok jelentik. A brit tömegközlekedési társaságnak a technológia fejlődésével valóban hatalmas mennyiségű pontos és valós idejű adat áll rendelkezésére az utazásokról.
Forgalommérés
A kiterjedt metróhálózaton viszonylag könnyen nyomon követhető az utasok mozgása. A metróállomásoknál lévő kapuknál utazás előtt és után kell „csipogtatni” a kártyát. Ezekből az információkból többnyire jól kikövetkeztethető, hogy ki milyen útvonalon tette meg az utat a két állomás között, a járművek pontos helyzete alapján pedig az is kiszámolható, hogy hányan tartózkodnak egyszerre egy szerelvényen.
A buszok esetében nem ennyire egyértelműek az adatok, de a becsléshez ezek is elegendőek. Itt ugyanis csak felszálláskor egyszer kell érvényesíteni a kártyát, ami azonnal levonja az egy útra szóló viteldíjat, leszálláskor viszont nem kell ismét ilyen formában jelezni.
A Big Data előnyei
A TfL a nagy mennyiségű adatgyűjtés és -elemzés segítségével a különböző járatok zsúfoltságát is fel tudja mérni, és egészen pontos statisztikát vezethetnek a felszíni közlekedés kihasználtságáról is.
Nem kell a pótlóbuszokat keresni
A valós idejű adatgyűjtésnek, forgalomfigyelésnek köszönhetően a közlekedési vállalat jobban oda tud figyelni a csúcsforgalomra, de jól jönnek a pontos mérések akkor is, ha valamilyen váratlan forgalomkorlátozás lép életbe. A rendszer arra is képes, hogy például egy fontos közlekedési pontnak számító híd lezárásánál, azonnal telefonos üzenetben értesíti a közelben tartózkodó utasokat, és megmutatja nekik, hogy honnan indulnak a pótlóbuszok.