CES 2018: a Bosch az okosvárosokra épít

Kapcsolódó cikkek

CES 2018: a Bosch az okosvárosokra épít

CES 2018: a Bosch az okosvárosokra épít

közszolgáltatás

3 perc

Az ENSZ becslései szerint 2050-re a világ népességének körülbelül kétharmada él majd városokban. Viszonyításképp: 2014-ben még csak az emberiség fele volt városlakó. Az urbanizálódó világban a városi élet kihívásai is fokozódnak, és már ma is jelentős elvárásokat támasztunk az életünket kényelmesebbé tévő okosmegoldások iránt.

„Újra kell gondolnunk a városokat, aminek egyik kulcsát azon technológiák jelentik, amelyek a településeket intelligenssé és élhetővé teszik” – mondta Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának tagja a Las Vegasban rendezett CES (Consumer Electronics Show) szakvásáron.

„Intelligencia nélkül hosszú távon egyetlen városnak sincs jövője, hiszen az másképp az összeomlást kockáztathatja” – emelte ki a szakember. A vállalat azon dolgozik, hogy a városokat és településeket felkészítse a jövőre. Intelligens mobilitás, jobb levegőminőség, fokozott kényelem és nagyobb biztonság, valamint számos új szolgáltatás – avagy a cél a lényegesen jobb életminőség a településeken és az otthonokban. 

Több szabadidő: hálózatba kapcsolt parkolás

A Bosch stressz- és balesetmentes okosvárosokat fejleszt

A Bosch okosváros-projektjeinek nagyjából felében szerepet játszik a városi közlekedés, a parkolás pedig az egyik kiemelt téma ezek közül. Az amerikai autósok évente több mint 40 órát töltenek manapság torlódásban vesztegelve, ezzel bő 160 milliárd dollár veszteség keletkezik. Ennek az időnek körülbelül harmadát csupán a parkolóhelyek keresése teszi ki. 

A cég e dilemmára is kínál megoldást: a közösségi alapú parkolással úgymond átveszik a megfelelő parkolóhelyek utáni kutatás feladatát. Az utcákat járva az autók automatikusan felismerik és megmérik a várakozó járművek közötti üres helyeket, és ezeket valós időben digitális térképen vezetik. Így a többi sofőr közvetlenül a szabad parkolóhelyhez navigálhat, mikor szükségük van rá. A német gyártó a szolgáltatást már több németországi városban, egyebek közt Stuttgartban teszteli. Idén ehhez 20 amerikai nagyváros is csatlakozik, például Los Angeles, Miami és Boston.

2018 elején a Bosch a Daimlerrel közösen egy új parkolóházi szolgáltatást is indít: az automatizált parkolóinast (Automated Valet Parking). A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában a járművek szabad parkolóhelyet találnak maguknak és be is állnak oda – mindezt sofőr nélkül. Az eredmény pedig még kevesebb stressz és hatékonyabb helykihasználás: ugyanakkora területen akár 20 százalékkal több jármű is elférhet így.

A teljesen automatizált parkolást egyebek közt a parkolóház intelligens infrastruktúrája teszi lehetővé, amely összeköttetésben áll a járművek fedélzeti szoftverével. A fejlesztőket a vezető nélküli parkolási rendszer kidolgozásáért nemrég Frost & Sullivan 2017 technológiai innovációs díjjal is jutalmazták.

Üzleti lehetőségek: fellendülés az okosváros-megoldások piacán

Bizonyos nagyvárosokra, például Barcelonára, Szöulra vagy Londonra már ma is az okosváros szinonimájaként, prototípusaként tekinthetünk, miközben világszerte kis- és nagytelepülések egyaránt a smart city megoldásokba invesztálnak.

Az okosvárosok piaca évente 19 százalékkal nő, és 2020-ra évi 800 milliárd dolláros (680 milliárd eurós) forgalmat ér majd el. A vállalat jelenleg 14 átfogó városi projekten dolgozik, egyebek közt San Francisco, Szingapúr, Tiencsin, Berlin és Stuttgart városaival közösen, a közeljövőben pedig további települések követik majd ezeket. Az üzleti területeken átívelő projektekkel a társaság az elmúlt két évben bő egymilliárd euróra duplázta árbevételét, és a bevételek továbbra is növekvő tendenciát mutatnak.

A San Francisco közelében fekvő San Leandro városában a Bosch körülbelül 5000 utcai lámpát szerelt fel LED-technológiájú intelligens világítótestekkel és központi vezérlőrendszerrel. Így a közvilágítás csak akkor kapcsol be, amikor valóban szükséges a mesterséges fény. Ezzel a megoldással San Leandro a következő 15 évben hozzávetőlegesen nyolcmillió dollárt takarít majd meg.

A gyártó érzékelőivel mérhető és elemezhető a százezer lakosú település levegőjének minősége is, közlekedési torlódás esetén pedig a kamerák képe alapján a forgalomirányító rendszer automatikusan egy másik útvonalra tereli a forgalmat.