Digitalizáció a tömegközlekedésben – Londont másolja több nagyváros

Kapcsolódó cikkek

Digitalizáció a tömegközlekedésben – Londont másolja több nagyváros

Digitalizáció a tömegközlekedésben – Londont másolja több nagyváros

közszolgáltatás

2 perc

A Transport for London (TfL) a világ első olyan tömegközlekedési vállalata, amely bevezette az érintés nélküli bankkártyás fizetéssel való beléptetést. A módszert a jövőben más nagyvárosok is átveszik.

A TfL a buszokon már 2012 decemberében indította el saját fejlesztésű érintés nélküli (contactless) rendszerét, két évvel később pedig már a metrón és a vasúton is bevezették ezt a megoldást. Napjainkban körülbelül heti 17 millió utazás esetén használják a londoniak az érintés nélküli bankkártyás vagy mobileszközös fizetést.

A tömegközlekedési vállalat még 2016-ban 15 millió dolláros szerződést írt alá a Cubic Transportation Systems céggel. Ennek keretében az amerikai vállalat a világon bárhol bevezetheti az új típusú fizetési megoldást. Nemrég New York, Sydney, Miami és Boston is bejelentette, hogy pár éven belül élne a lehetőséggel.

Bővült az elfogadott szolgáltatások köre

A fejlesztés keretében először csak a TfL saját elektronikus kártyáját, az Oystert lehetett használni, később azonban bővítették a kört, és az utasok saját bankkártyájukkal is fizethetnek. A közelmúltban pedig bevezették az Apple Pay, az Android Pay és a Samsung Pay okostelefonos fizetési applikációk használatát is.

A jegymentes bankkártyás fizetés nagy népszerűségnek örvend, nem utolsósorban azért, mert kapcsolódik hozzá egy fizetési plafon. Ez azt jelenti, hogyha az utas a maximum összeget kifizetette napi vagy heti szinten a jegyeiért, onnantól kezdve ingyen utazik. A rendszer ráadásul mindig a legkedvezőbb árú jeggyel kalkulál. A turistáknak azonban érdemes ellenőrizniük, hogy bankkártyájuk kompatibilis-e a szisztémával, amely jelenleg 120 ország minden American Express és majdnem minden típusú MasterCard és Maestro PayPass plasztiklapját elfogadja.

Fokozatosan terjed a mobilfizetés

A mobileszközzel való fizetés hátránya, hogy az alkalmazásba történő belépés miatt több időt vesz igénybe a jegyvásárlás. A szám azonban emelkedik, míg 2016-ban az utasok körülbelül 1,5% fizetett így, mára átlagosan minden nyolcadik tranzakciót bonyolítanak okostelefonon vagy más okoseszközökön keresztül. Érdemes azonban figyelni az akkumulátor töltöttségi szintjére is, hiszen lemerült telefonnal a belépés nem működik.

Az érintés nélküli rendszer jelenleg autóbuszon, villamoson, metrón, vonaton, a vezető nélküli vonaton (DLR, Docklands Light Railway), illetve hajón (River Bus) és a drótkötélpályás utasszállító rendszer (Emirates Air Line)  esetén vehető igénybe. A tervek szerint a londoni közlekedési cég még idén bevezeti a kapcsolódó applikációt is, addig pedig mindenkinek saját online fiók használatát ajánlja.

Forrás: