Már hivatásos e-sportolókat is képeznek Kínában

Már hivatásos e-sportolókat is képeznek Kínában

Már hivatásos e-sportolókat és drónpilótákat is képeznek Kínában

közszolgáltatás

2 perc

A pekingi kormány több mint egy tucat új szakmát ismert el hivatalosan. A gyakorlati okokon felül ezzel azon szándékukat is ki szerették volna fejezni, hogy a technológiai szektor valamennyi szegmensében vezető szerepre törnek, legyen az mesterséges intelligencia (AI), Dolgok Internete (IoT) vagy akár az e-sport.

Az Emberi Erőforrásokért és Társadalombiztonságért Felelős Minisztérium egy 13 tételt tartalmazó listát tett közzé, amelyen olyan új állásmegnevezések is szerepelnek, mint a hivatásos e-gamer, drónpilóta, robotüzemeltető vagy éppen szoftverfejlesztő olyan területeken, mint például az AI, IoT, a Big Data vagy a felhőalapú tárolás.

Az engedélyeztetéshez három kormányzati szervnek is rá kellett bólintania a javaslatra, de hivatalosan ez már megtörtént 2019. április elsejével, miután a kínai statisztikai hivatal és az Emberi Erőforrások Minisztériuma is jóváhagyta a módosításokat. Hogy ez mennyire nagy horderejű döntés, azt jól példázza, hogy utoljára 2015-ben bővítették a hozzávetőleg 19.000 szakmát tartalmazó hivatalos jegyzéket.

Önmagában a listára való felkerülés nem hoz közvetlen hasznot, de hosszú távon egyáltalán nem mindegy az adott szakma hivatalos státusza. Ugyanis elismert szakmaként már pályázni lehet az állami támogatásokra. A hivatalos szerveknek is könnyebb így munkahely-támogató programokat indítaniuk, vagy akár az üresedések gyorsabb feltöltését célzó szakképzéseket megszervezniük. De egyúttal a képesítésekre vonatkozó előírások és szabványok is könnyebben meghatározhatók.

Globális vezetői szerepre pályáznak az AI területén is

Ezek a fejlemények szépen beleillenek Kína azon elképzeléseibe, hogy az ázsiai gazdasági óriás a világon vezető szerepet töltsön be az AI-kutatásban és robotikában. A programnak nevet is adtak: Made in China 2025 – és fő célja az ország iparának elmozdítása a nagyobb hozzáadott értéket előállító szektorok felé.

A pekingi kormány törekvéseit azonban a nyugati országok egyre növekvő bizalmatlansággal szemlélik, elsősorban a többé-kevésbé burkolt állami támogatások és a tisztességtelennek tartott módszerek miatt. Mindenesetre Kína elszántságát jól mutatja, hogy a nemzeti AI-stratégia meghirdetése óta olyan technológiai óriásokat vontak be a kormányzati fejlesztésekbe, mint a Baidu, a Tencent Holdings és az Alibaba cégcsoport.

Rákattantak az e-sportra

De nem csak az iparban történtek jelentős változások: például Sanghaj és Hangcsou önkormányzatai is célként tűzték ki, hogy a világ e-sport fővárosává nőjék ki magukat. Az elektronikus sport Kínában már 2003 óta elismert, mint a sporthatóságok által hivatalosan felügyelt sportág. A 2022-es Ázsia Játékokat pedig Hangcsouban rendezik meg, ahol már a többi között ebben a versenyszámban is összemérhetik tudásukat a résztvevők.

Érdekesség, hogy az abszolút csúcstechnológiát képviselő AI, a Big Data, IoT, robotika, drónirányítás és az e-sport mellett helyet kapott a 13-as listán a „mezőgazdasági ügynök” is, aki elsősorban – de nem kizárólag – technológiai tanácsokkal és adatelemzéssel segítheti a gazdákat.