Önvezető buszokkal fejlődhetnek a falvak

Önvezető buszokkal fejlődhetnek a falvak

Önvezető buszokkal fejlődhetnek a falvak

közszolgáltatás

3 perc

Az idősödő vidéki lakosság életminőségét jelentősen javíthatnák az autonóm járművek. A fejlesztésekhez sorolhatók a fix útvonalon közlekedő vezető nélküli buszok, de az olyan önjáró járművek is, amelyek az utazás utolsó szakaszán egészen hazáig viszik el utasaikat – összegezte a Roland Berger tanácsadó cég.

„Az automata járművek jelenleg még az autópályákon és a városi területeken hasznosak. Ugyanakkor szerintünk sokkal szélesebb perspektívában kellene gondolkozni, ugyanis az önjáró autó lehet a kulcsa a vidék fellendítésének” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

„Emellett a vidéki környezet a csendesebb utcáival és kisebb forgalmával sokkal alkalmasabb lenne a vezető nélküli közlekedési szolgáltatás tesztelésére is” – tette hozzá. Ez a feltevés abból a szempontból is megállja a helyét, hogy vidéken is egyre nagyobb igény van a korszerű tömegközlekedésre, hiszen vidéken is rengeteg olyan ember él, aki nem tud, vagy nem akar vezetni, ezért szüksége van a szolgáltatásra.

A technológia az utakon is segítheti az elöregedő társadalmat

A demográfiai változás messze a legfontosabb tényező a vidék automatizálásában. Jelenleg ugyanis a világ lakosságának több mint nyolc százaléka a 65 évnél idősebb korosztályba tartozik. Szakértők szerint ez a szám 2055-re megduplázódhat, sőt például Olaszországban a vidéki lakosság egynegyede idős ember, míg Németországban 22%-os, Japánban pedig a 30%-ot is eléri ez az arány.

A tanulmány szerint az autonóm tömegközlekedés nyereséges üzleti modellt biztosít a helyi szolgáltatóknak. Az önvezető járművek megjelenése a közlekedési szolgáltatásokban számos előnnyel bír a helyi, vidéki hatóságok számára. Például, amíg a vidéki területeken a tömegközlekedési szolgáltatás tartósan veszteségesen üzemel, addig a járművezető nélküli szállítási szolgáltatások akár nyereséget is termelhetnek.

„A kisebb közösségekben részben a közlekedési szolgáltatások hiánya felelős azért, hogy a tömegközlekedés nagyon költséges, ugyanakkor a díjak így is csak a költségek egy részét fedezik. Ezért van az, hogy a tömegközlekedés nagyon gyakran a központi támogatásoktól függ. Például Németországban a működési költségek 25%-át a támogatásokból fedezik, és általában a helyi hatóságok szeretik itt meghúzni a határt” – magyarázta Schannen Frigyes.

Arról nem is beszélve, hogy a legdrágább tényező a gépjárművezetők munkaerőköltsége, amely az önvezető buszok bevezetése révén megszűnne, így jelentősen olcsóbbá tudnák tenni a helyi tömegközlekedés szolgáltatást.

Önjáró buszok az „utolsó mérföldre”

A vidéki tömegközlekedés a nyereséges üzleti tevékenységgé válhat, amennyiben a meglévő útvonalak automatizálása mellett az üzemeltetők olyan szolgáltatást is kínálnak, amelynek keretében az utasokat rugalmasan szállítják a választott útvonal utolsó szakaszán.

Ráadásul a vidéki környezet megfelelő helyszínként szolgál arra, hogy a valós, utcai környezetben teszteljék az önvezető járműveket a tömegközlekedésben. „Úgy gondoljuk, hogy ez egy ideális lehetőség az autóipari OEM-ek, a tömegközlekedési szolgáltatók és a döntéshozók számára, hogy kipróbálják az új közlekedési modelleket. Ezáltal a vidéki környezetben szerzett hatalmas mennyiségű adatot és tapasztalatot fel tudják majd használni a városi környezet esetében” – összegezte az ügyvezető.