Közlekedés: ezeket is tudják az intelligens hálózatok

Közlekedés: ezeket is tudják az intelligens hálózatok

Közlekedés: ezeket is tudják az intelligens hálózatok

közszolgáltatás

2 perc

Az elmúlt években a Xerox kutatásai közt kiemelt szerepet kaptak a közlekedéssel összefüggő problémákra és azok orvoslására irányuló vizsgálatok.

A vállalat szakemberei azon dolgoznak, hogy megoldásaikkal egyszerűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé tegyék az utazók életét. A közelmúltban több továbbfejlesztett újítást is bemutattak, amelyek a jövőben jelentős változásokat hozhatnak a városi forgalom szervezésében.

Ezek közé tartozik a CloudParc, amely egy okos parkolási megoldás. Ez a telefonon vagy tableten futó program kommunikál az utcai térfigyelő kamerákkal és a közlekedési lámpákra szerelt apró komputerekkel, amelyek tárolják az utcaképeket. Az elraktározott adatok alapján a CloudParc felismeri, hogy hol található az adott utcában megfelelő parkolóhely. A helyszínre érve pedig az okoseszköz kijelzőjén azonnal meg is jeleníti, hogy hol érdemes megállni a kocsival.

Hasonlóan előremutató fejlesztés a Vehicle Passenger Detection System (VPDS), amely a hatóságok munkáját könnyíti meg. Ezzel a videoanalitikai megoldással azok szűrhetőek ki, akik jogosulatlanul veszik igénybe például a magas kihasználtságú járműveknek (HOV) fenntartott, gyorsabb haladást elősegítő sávokat. Ezeket Amerikában csak azok az autók használhatják, amelyekben a vezető mellett legalább még egy utas helyet foglal. A VPDS geometrikus algoritmusa, arcfelismerő kamera bevetése nélkül képes beazonosítani, hogy hány ülés foglalt és mennyi szabad a megfigyelő pont előtt elhaladó gépkocsiban.

A Merge pedig egy intelligens városi parkolást szabályzó rendszer, amely számtalan funkcióval segíti a közlekedésben résztvevőket. A fejlesztéssel átláthatóbbá tehető a települések közlekedési hálózata és hosszú távon felszámolhatóak akár a forgalmi anomáliák is. 

Ebben segíthet a többi közt, hogy a rendszer a rákapcsolt kamerák felvételei alapján elemzi a kritikusabb pontokat: például, hogy hol vannak állandó torlódások a parkolóhelyek hiánya miatt, illetve hol működnek kihasználatlanul a várakozási övezetek. Ezeknek az adatoknak a birtokában a valós igényekhez igazíthatóak a parkolási díjak is, amelynek változtatásával azonnal dinamikusabbá válhat a közlekedés egy-egy zónán belül.

A Xerox – együttműködésben Michigan Transportation Research Institute-tal – jelenleg is dolgozik az említett fejlesztések városi adaptálásán. A michigani Ann Arborban valódi tesztkörnyezetet hoztak létre, ahol a tipikus városi közlekedési viszonyokat, akadályokat vizsgálják élesben. Ezen a helyszínen 2021-re szeretnének megvalósítani egy olyan működő közlekedési hálózatot, amelyhez egy időben akár több mint húszezer jármű kapcsolódik.