Robotika és a tudomány – Ipar 4.0 már az iskolában is

Robotika és a tudomány – Ipar 4.0 már az iskolában is

Robotika és a tudomány – Ipar 4.0 már az iskolában is

közszolgáltatás

2 perc

A negyedik ipari forradalom már nem a jövő kérdése többé, minden társadalomnak haladnia kell a korral, és szembenéznie a kihívásaival. Az ipari folyamatok megértetéséhez következetes és módszeres oktatásra és képzésre van szükség.

Ezentúl nemcsak azt kell megtanulnunk, hogy miként működnek a minket körülvevő berendezések, hanem azt is, hogy ezt az információt hogyan tudjuk továbbadni a következő generációknak. A robotika jelenleg olyan helyzetben van, hogy a fizikát és a műszaki tudományokat szórakoztató, tanulható, és szemléletes módon képes bemutatni.

Magyarországon a duális képzések indítása jelentős részét teszi ki a legtöbb egyetem által kitűzött fejlesztési lehetőségeknek. A hallgatókat érdeklik a munkaerőpiacon is használható, gyakorlatorientált képzések: minél specifikusabb a szakirány, annál nagyobb szakértelmet igénylő állások nyílhatnak meg a fiatalok előtt.

A tanulók érdeklődésének felkeltése nemcsak a felső-, hanem a középiskolai oktatásban is kulcsfontosságú. Számos tudományos központ és tudományos alapú, szórakoztató program fókuszál a játékalapú tanulásra. Érdekes ötletekkel és interaktív játékokkal a gyerekek más megközelítésből kerülhetnek közelebbi kapcsolatba az addig unalmasnak, vagy nehezen érthetőnek ítélt területekkel.

Egy jó példa erre a Future Park interaktív kiállítás, amely tudományos játszótér is egyben. Egy másik példa lehet a Csodák Palotája, amely Magyarország első interaktív tudományos kiállítása gyermekek számára.

Robot a labirintusban

A régió más országaiban is találunk jó példákat arra, ahogyan a technológia és a fiatal generáció találkozik. Például az iQLANDIA tudományos központ már tíz éve sikeresen népszerűsíti a tudományokat gyerekek körében a csehországi Liberecben.

A szakértők nemrég a dán Universal Robots-hoz (ÚR) fordultak egy interaktív kiállításuk kapcsán. A rendezvény során a tanulók első kézből tapasztalhatják meg milyen egyszerű is egy UR robotot programozni, ami hozzájárul ahhoz, hogy ne úgy tekintsenek a robotokra, mint veszélyes és bonyolult gépekre.

Az iQLANDIA a Robot Run nevű interaktív játékot választotta a kiállítására. Az UR5 robot köré épített játék során a résztvevőknek egy labirintus-szerű szerkezeten kell végigirányítaniuk a gépet. A játék kiemeli és dramatizálja a robotkar pontosságát, a könnyű programozhatóságát és a vele elvégeztethető feladatok széles körét.

A robotkar biztonságos és rugalmas működést biztosít, melyhez nincs szükség biztonsági kerítéshez, és mivel 360 fokos fordulatra is képes, így megfelel a játék által felállított igényeknek is.