Sofőr nélküli buszok Ausztráliában

Sofőr nélküli buszok Ausztráliában

Sofőr nélküli buszok Ausztráliában

közszolgáltatás

2 perc

Nyugat-Ausztrália legnépesebb városában, Perth-ben megkezdődött a RAC Intellibus önjáró elektromos jármű tesztelése. A tervek szerint a busz a South Perth Esplanade óceánparti úton fogja szállítani az utasokat, és saját magától kikerüli majd a parkoló autókat és a bicikliseket.

A fejlesztő Royal Automobile Club különleges felhatalmazást kapott a kormányzattól, hogy lefolytathassa a három hónapon át tartó nyilvános próbaüzemet. A cég ügyvezető igazgatója, Patrick Walker úgy nyilatkozott a Mashable technológiai hírportálnak, hogyha siker koronázza az első teszteket, akkor ezt a viszonylag rövid útvonalat a szükséges engedélyek beszerzése után ki fogják terjeszteni. 

A South Perth Esplanade nagyjából 2,5 kilométer hosszan fut az óceán mellett, a sofőr nélküli autóbusz ezt a távolságot körülbelül 20 perc alatt teljesíti. A próbaüzem harmadik fázisában a jármű a Sir James Mitchell Parktól a helyi állatkerten túl is közlekedik majd, ami szintén mintegy 20 perces utazást jelent egy irányba. 

A RAC csapata elsősorban azért választotta ezt az útvonalat, mert nem túlságosan bonyolult, ráadásul ezen a szakaszon senki nem száguldozik óriási sebességgel. Az önjáró busz legfeljebb 48 km/órás sebességre tud felgyorsítani, viszont az átlagos utazósebessége 20 km/óra lesz, ami egy kellemes, városnézésre alkalmas tempó. Walker hangsúlyozta, hogy a tesztüzem helyszíne egy igen forgalmas útvonal, zsúfolva parkoló autókkal, biciklistákkal, gyalogosokkal, kutyákkal és más járművekkel. A fejlesztőcég olyan szakaszt keresett, amely összetettségben is megüti a mércét, ugyanakkor reálisan teljesíthető már az első próbák folyamán. 

A járat várhatóan hétfő és csütörtök közt naponta, illetve szombatonként szállítja majd az érdeklődőket. Az elektromos jármű LIDAR – lézeralapú távérzékelő – rendszere ultraibolya fény kibocsátásával érzékeli és kerüli ki az út közben felbukkanó akadályokat, a beépített sztereokamerák pedig felismerik a közlekedési táblákat. Számos más járműhöz hasonlóan az Intellibust is ellátták GPS-szel, valamint még egy olyan autonóm vészfékező rendszerrel is, amely szükség esetén rögtön leállítja a járművet. 

A buszon 11 ülés található, négyen pedig állva is utazhatnak, bár az első tesztek során biztonsági okokból senki se maradhat állva a járművön. Szintén elővigyázatossági okokból az üléseket biztonsági övekkel is felszerelték. A fedélzeten továbbá mindig tartózkodik majd egy kísérő, aki meg tudja nyomni a vészleállító gombot szükség esetén, bár a tervek szerint a fő feladata inkább a kérdések megválaszolása lesz. 

Az ügyvezető igazgató reménykedik benne, hogy az okosbusz elnyeri az ausztrálok tetszését. „A következő három hónap folyamán arra törekszünk majd, hogy mindenkinek megadjuk a lehetőséget arra, hogy ne csak távolról nézhesse meg ezt a korszerű technológiai csodát, hanem ki is próbálja” – emelte ki. Az eddigi visszajelzések alapján egyébként az emberek többsége szívesen tenne egy kört a pilóta nélküli busszal, a cég mindenesetre azt jósolja, hogy négy éven belül az autonóm járművek egyre jobban meghódítják az utakat.