Sofőr nélküli okosvillamost mutattak be Kínában

Sofőr nélküli okosvillamost mutattak be Kínában

Sofőr nélküli okosvillamost mutattak be Kínában

közszolgáltatás

3 perc

A vasutak gyártásával foglalkozó CRRC járműve a busz és a villamos tulajdonságait egyesíti, így például aszfaltra festett csíkok vezetik az önvezető rendszert, aminek köszönhetően olcsóbb lehetne a pálya kiépítése.

A várostervezők kedvelt járműve a villamos: a forgalmas útvonalakon egyszerre nagyszámú utas szállítására is képesek, ugyanakkor a kötött pályának köszönhetően forgalmi dugók sem akadályozzák. Egy hátránya, hogy a pálya kiépítése drága, és legtöbbször eleve széles utakra van szükség.

Virtuális kötöttpálya

A CRRC mérnökei olyan megoldást fejlesztettek ki, melyek fenntartják a villamos kapacitásbeli előnyeit, ugyanakkor szükségtelenné teszik a drága sínpálya kiépítését. A kocsik elején található szenzorok képesek érzékelni az aszfaltra festett szaggatott vonalakat, és azokat követve jutnak el megállóról megállóra.

Ráadásul a tervezők által „okosbusznak” nevezett megoldás annyiban is előnyösebb hagyományos társainál, hogy sokkal kevésbé szennyezi a levegőt, a meghajtás ugyanis a vállalat egyedi fejlesztésű szuperkondenzátoros technológiájával történik. Így a járművek csak elektromos áramot használnak a közlekedéshez, a beépített akkumulátorok feltöltése pedig a végállomásokon és egyes megállókon történik.

A gyártó a megoldást a „kisebb” városok számára ajánlja, ez a szó Kína kontextusában értelmezve természetesen a Budapest lakosságánál két-háromszor nagyobb településeket jelenti. Gyakran előfordul, hogy a városoknak nincs elegendő forrásuk megfelelő számú metró- vagy villamosvonal kiépítésére, így ez a nagykapacitású „villamos” kiszolgálhatná a tömegközlekedési igényeket, miközben a település kasszáját sem csapolná meg túlzottan – számolt be róla a Mashable.

Szakmailag vitatható a fejlesztés

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a Facebook-oldalán ugyanakkor markáns ellenvéleményt írt a Csucsou-ban építendő okos-villamospályával szemben. Szerintük a jármű elsősorban nem a busz és a villamos előnyeit, hanem inkább a hátrányait vonná össze.

A kínai állami média tájékoztatása szerint a jármű „sztenderd” modellje közel 2 millió dollárba kerülne. Ha ez az ár a „közepes”, 300 utas szállítására képes darabra vonatkozik, akkor valóban nem a legtakarékosabb: ennyi utast már mai hagyományos elektromos buszok is elszállítanak nagyjából 1,5 millió dolláros áron (ha a városvezetés három buszt vesz az egy villamos helyett), miközben közvetlen környezetterhelésük összemérhetően elenyésző, mobilitásuk azonban a kisebb fordulókör miatt még nagyobb.

A kapcsolódó animációs videóban látható egy olyan közlekedési helyzet, amikor az önjáró villamos útját egy baleset akadályozza, ekkor a rendszer gyors újratervezéssel kerülőútra viszi a járművet. Természetesen ehhez hozzá kell tenni, hogy az ilyen csuklós kialakítás nem teszi lehetővé, hogy bármilyen városi utcára beforduljanak, hiszen az autóknál, buszoknál csak szélesebb körben tudja a villamos bevenni a kanyarokat. Mindez pedig szintén tovább növeli a hátrányok számát és a kiépítés költségeit is.