Szenzorokkal teszik biztonságosabbá a közlekedést Portlandben

Kapcsolódó cikkek

Szenzorokkal teszik biztonságosabbá a közlekedést Portlandben

Szenzorokkal teszik biztonságosabbá a közlekedést Portlandben

közszolgáltatás

2 perc

Az amerikai városban a tervek szerint júniustól lámpákra telepített szenzorok követik nyomon a sétáló, kerékpározó vagy autóban ülő embereket a három legveszélyesebbnek számító utcán.

A projekt célja nem a „Nagy Testvérként” való megfigyelés, hanem a közlekedési szokások felmérése, és ezzel az utak, járdák biztonságosabbá tétele. A helyi közlekedési hatóság mellett olyan vállalatok is részt vesznek a munkában, mint a GE, az Intel vagy a PGE. John Brady, a hatóság szóvivője kiemelte: ahhoz, hogy a várostervezésnél megfelelő döntéseket hozhassanak, pontos információkkal kell rendelkezniük arról, hogy miként is használják az emberek az utakat.

A tervek szerint összesen 200 lámpaoszlopra szerelnek fel majd szenzorokat. Az érzékelőkkel rögzített utcai felvételeket átalakítják anonim adatokká, így azok nem tartalmaznak majd az emberekre vagy járművekre vonatkozó konkrét információkat. A beruházás egymillió dolláros költségének 85 százalékát a hatóságok, az ezen felüli részt pedig az együttműködő vállalatok finanszírozzák.

Okosodó város

A projekt az okosváros kezdeményezés (Smart City Initiative) része. A programban azt vizsgálják, hogy miként tehetik jobbá a smart megoldások bevezetésével a lakók életét, hogyan takaríthatnak meg időt, és csökkenthetik az esetlegesen bekövetkező halálos vagy súlyos közúti balesetek valószínűségét. A tervezési feladatok része, hogy felvázolják az autonóm járművek elterjedéséhez szükséges infrastruktúrát is.

A modern technológiák kulcsfontosságúak lesznek a jövő városainak működésében, így a tervezéssel és fejlesztésekkel nem szabad késlekedni. Ezzel kapcsolatban Nico Larco, az Oregoni Egyetem docense és az intézmény Fenntartható városok programjának társalapítója két döntő tényezőt emelt ki. „El kell döntenünk, hogy milyen városban akarunk élni, és azt is, hogy milyen technológiák alkalmazásával juthatunk el oda” – fogalmazott a szakember.

Ellentmondó előrejelzések

A téma kapcsán tartott üzleti reggelin a hatóság és a partnervállalatok képviselői hangsúlyozták, hogy a fejlődéssel párhuzamosan hatalmas adatmennyiség (Big Data) keletkezik, ami sokat segíthet a fenntartható települések kialakításában.

Kiemelték azt is, hogy a városoknak és a technológiákat fejlesztő vagy alkalmazó cégeknek együtt kell működniük, azonban meg is kell találniuk saját szerepüket a kialakuló struktúrákban.

A szakemberek felhívták a figyelmet, hogy az okostechnológiai fejlesztések minden esetben megfelelő előkészítést igényelnek. Az autonóm gépjárművek például elvileg csökkentik a lakó- és az üzleti övezetekben fellépő parkolási igényt. Ugyanakkor egy kapcsolódó tanulmány arra a kockázatra hívja fel a figyelmet, hogy több forgalmi torlódásra lehet számítani, mivel az ingázók 43%-a is vélhetően önvezető járművekre vált majd.

A Portland Smart City kezdeményezés még egy 2015-ben az amerikai közlekedési minisztériumhoz benyújtott támogatási kérelemből „nőtte ki” magát. Bár Portland végül nem nyert, de mindez arra ösztönözte a város vezetőit, hogy alaposan megvizsgálják a különféle intelligens technológiák alkalmazását és a jövőbeli lehetőségeket.

Forrás: