A robotpostás csak egyszer csenget

A robotpostás csak egyszer csenget

A robotpostás csak egyszer csenget

logisztika

2 perc

A német Continental eddig leginkább a gumiabroncsairól volt ismert. A 2019-es CES technológiai kiállításon viszont egészen új oldaláról mutatkozott be az autóipari cég: egy csomagkézbesítő robotkutyát mutattak be a közönségnek.

A Continental már régóta folytat kutatásokat a mobilitás jövőjével kapcsolatban. Ehhez segítségükre van partnerük, az elsődlegesen robotikai profilú ANYbotics. Közösen álmodták meg a csomagkézbesítés jövőjét.

A CES színpadon ezt demonstrálták is a nagyközönség számára egy bemutató erejéig. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az ANYbotics négylábú robotja „kiugrott” egy önvezető furgonból, és ki tudta vinni a csomagot a címzett bejárati ajtajához. Mindezt úgy, hogy pár lépcsőfokot is le kellett küzdenie.

A demóban az ANYMal fantázianevű robotkutya még a járdán fekvő rollert is kikerüli, majd egyik „mancsával” becsönget, és a csomagot óvatosan a verandára ejti... Végül nem maradhatott el egy kis „győzelmi tánc” sem a feladat sikeres teljesítése után.

A színpadi jelenet azért sejteti, hogy ez a fejlesztés még messze van attól, hogy valódi, tömeges szolgáltatás legyen. De maga a felvázolt jövőkép mennyire lehet reális? Röviden: egyelőre nem tűnik annak. A végtagokkal rendelkező robotok még nem elég megbízhatóak az ilyen jellegű feladatokhoz, de ez nem jelenti azt, hogy néhány cég ne szeretne ezen változtatni.

Például a közismert Boston Dynamics szerint a SpotMini négylábú robotja már alkalmas a csomagkihordásra, és az Oregoni Egyetem startupja, az Agility Robotics ugyanezt állítja saját szerkezetéről. A startup fejlesztői a kétlábú robotban gondolkodnak, amelyet Cassie-nek neveztek el. De még ők sem tervezik, hogy gépezeteikkel tömegigényeket elégítsenek ki.

Mire is elég a robotláb?

Agility Robotics-nál dolgozó Damion Shelton szerint a két robotláb különösen hasznos olyan környezetben, ahol sok az ember. Könnyebben navigálnak és könnyebben haladnak előre. De amíg ez a két vagy négy láb nem működik megbízhatóan, addig a cégek a már kipróbált és nem mellesleg több évezrede bevált módszerhez fordulnak: a kerekekhez.

Számos startup vagy már régóta működő vállalat – például a Domino’s pizza vagy a PepsiCo – dolgozik azon, hogy kézbesítő robotja úgynevezett „utolsó mérföldes” szolgáltatást tudjon nyújtani, elsősorban étel- vagy italkiszállításban.

Minden bizonnyal a Continental tervei a robotkutyával ennél lényegesen ambiciózusabbak, de kevésbé valószínű, hogy ezek a tervek a közeljövőben fognak megvalósulni.

Forrás: