Áttörést jelentő kísérlet az autonóm hajózásban

Áttörést jelentő kísérlet az autonóm hajózásban

Áttörést jelentő kísérlet az autonóm hajózásban

logisztika

2 perc

A Helsinki kikötőjében végrehajtott teszteléssel az ABB és a Helsinki City Transport új fejezetet nyithat a távvezérlésű, önműködő hajózásban.

A teszt során távirányítással kormányozták a Suomenlinna II jégosztályú személyszállító komphajót. Mindez annak bizonyítása, hogy a mai technológiai megoldásokkal a hajók emberi felügyelet alatti irányítása bárhonnan megvalósítható.  

A sikeres kísérlet elősegítheti, hogy a tengerhajózási szektor szélesebb körben is elfogadja az autonóm üzemű rendszereket. Az autonóm megoldások a következő évtizedekben várhatóan átalakítják a nemzetközi hajózást, így az ágazat végre kilábalhat a 2008-as pénzügyi válság okozta visszaesésből.

A Nemzetközi Hajózási Kamara (International Chamber of Shipping) adatai szerint az elmúlt évtizedben a tengeri szállításban 30%-kal nőtt a kereslet, így napjainkban évente 10 milliárd tonna árut szállítanak tengeren.   

Ipari internet a tengereken

„Az ABB legkorszerűbb automatizálási megoldásai korábban elképzelhetetlennek tartott dolgokat váltanak valóra számos szektorban, így a hajózásban is, ahol gőzerővel keresik azokat az új technológiákat, amelyek jobb hatásfokot tudnak garantálni” – mondta Peter Terwiesch, a svéd-svájci konszern ipari automatizálás divíziójának vezetője.
     
„Az autonóm üzem nem azt jelenti, hogy a hajó fedélzetén nincs legénység. Ahogy a hajózásban egyre inkább áttérnek a villamos hajtásra, a hajók rendszereit folyamatosan digitalizálják és csatlakoztatják az ipari internetre. Az újabb technológiai megoldások bevezetésével javítható a tengerhajók üzemeltetésének általános biztonsága is” – mondta Juha Koskela, a tengerhajózási és kikötői technológiákra szakosodott részleg (Marine &Ports) vezetője.
 
A Suomenlinna II-t a felújítása során az ABB Ability Marine Pilot Control dinamikus helymeghatározó rendszerével szerelték fel. Ezzel a vízi járművet a Helsinkiben lévő vezérlőközpontból tudták navigálni. A komp rendszerint Helsinki és a közeli szigeten álló, az UNSECO világörökségi listáján szereplő Suomenlinna erőd között jár. 

A kísérletet a napi üzemidőn kívül, a partoktól távol, utasok nélkül olyan területen végezték, ahol más hajók nem tartózkodtak. Bár a komp már fel van szerelve az új helyzetmeghatározó rendszerrel, de továbbra is a hagyományos fedélzeti irányító rendszerrel működik. A kiépített távirányítási üzemmód egyelőre csak a kísérlet céljait szolgálja. A kutatási és fejlesztési program a komp legénységének bevonásával folytatódik.