Az IoT a reptéri bosszúságokat is csökkentheti
Az IoT a reptéri bosszúságokat is csökkentheti
2016. október 24.
A Dolgok Internetére épülő technológiák – beleértve a viselhető kiegészítőket, a szenzorokat és a virtuális valóságot – fontos alkotóelemeit képezhetik a jövő reptereinek. Arról nem is beszélve, hogy a világ légitársaságainak mintegy negyede már most is előszeretettel alkalmazza ezeket az innovatív megoldásokat.
A digitális újítások elterjedésével az utasok fokozatosan hozzászoknak ahhoz, hogy ezek a modern technológiák egyre nagyobb hatást gyakorolnak az utazásaikra. Az interneten történő check-in például lehetővé tette azt, hogy az utazóknak ne kelljen hosszú órákon keresztül sorba állni a repülőtéri pultoknál azért, hogy megkapják a beszálló kártyát. A biztonságért felelős amerikai szervezet, a TSA pedig teljes testszkennereket, illetve más korszerű eszközöket alkalmaz, hogy átvizsgálja a repülőgépek felé igyekvő utasokat.
A reptéri terminálhoz érkezve egy okostelefon segítségével bárki ellenőrizheti valós idejű adatok alapján, hogy a gépe éppen merre jár, és mikor kezdődhet el a beszállás. A rafináltabbak pedig akár arra is használhatják ezeket az eszközöket, hogy a többieket megelőzve pillanatok alatt eljussanak a székükhöz attól a ponttól, ahol a reptéri minibusz letette őket.
Utas- és csomagkövetés
A repülőterek esetében ugyanakkor nem ennyire egyszerű a képlet. A repterek többnyire eléggé forgalmas, zsúfolt helyek, ahol hatalmas a tömeg, és az sem ritka, hogy az utasok csak lépésben tudnak haladni a becsekkolásnál. A csomagok sajnos gyakran rossz gépre kerülnek fel, vagy eltűnnek, azt pedig már ne is említsük, hogy egy nagyobb repülőtéren szinte lehetetlen küldetésnek tűnik, hogy az utas gyorsan eligazodjon a különböző terminálok között. Pontosan ezekre a problémákra jelenthet megoldást, hogyha a hatalmas épületek stratégiai pontjain IoT-alapú érzékelőket helyeznek el.
Az utasok és a reptéri személyzet helyzetét is jelentősen megkönnyítheti, ha az ellenőrzési pontoknál felszerelt szenzorok pillanatról pillanatra nyomon követik a forgalom alakulását, és figyelmeztetnek a torlódásokra. Ezen túl az érzékelők a csomagok mozgását is számon tartják a reptértől az úticélig, arról nem is beszélve, hogy a különféle biztonsági eszközök (legyen szó biometrikus azonosításon alapuló jeladókról, vagy a személyzet részére készített viselhető kiegészítőkről) mind hozzájárulnak a szolgáltatás színvonalának és az ügyfél-elégedettség növeléséhez.
Az IoT a jövő
A légi iparnak kommunikációs és információs technológiai szolgáltatást nyújtó SITA nemrégen készített tanulmánya összegezte, hogy az IoT-alapú technológiák milyen szerepet játszhatnak a jövő repülőterein.
A felmérés megállapította, hogy a világ reptereinek mintegy harmada már most is alkalmaz valamely Dolgok Internetével összefüggő megoldást, például szenzorokkal látják el a reptér legnagyobb forgalmat lebonyolító pontjait. A következő három év során a várakozások szerint ez az arány 43 százalékra emelkedik majd.
Az érzékelők felszerelése természetesen csupán a jéghegy csúcsát jelenti. Azok az utasok, akik okostelefonnal rendelkeznek, olyan alkalmazásokat is letölthetnek a készülékre, amelyek a tartózkodási helyük alapján segítenek elnavigálni őket a beszálló kapuhoz. Az utasok, valamint a személyzet számára tervezett viselhető kiegészítők szintén a toplista élén szerepeltek a már jelenleg is használatos IoT-alapú megoldások körében. Az intelligens eszközök sok más funkció mellett biztosíthatják a személyzet számára a gyors bejutást a lezárt területekre, továbbá hozzáférhetővé teszik az érzékelők által begyűjtött adatokat, hogy megfontolt döntést hozhassanak – sorolta a lehetséges felhasználási területek a ReadWrite összefoglalója.