Az okoskamion információs sztrádává változtatja az utakat

Kapcsolódó cikkek

Az okoskamion információs sztrádává változtatja az utakat

Az okoskamion információs sztrádává változtatja az utakat

logisztika

3 perc

Az önvezető konvojok a jövőben hatékonyabb üzemeltetést és biztonságosabb utakat eredményeznek, a szállítmányozóipar számára a hibridhajtás és a hálózatba kapcsolt technológiák pedig még tovább csökkentik az általános költségeket.

A jövő mobilitási fejlesztéseit bemutató Bosch Mobility Experience 2017 rendezvény egyik legnagyobb látványossága a 40 tonnás VisionX okoskamion volt. A gyártó az új modellel a haszongépjárművek és a közúti áruszállítás jövőjének három technológiai pillérét fekteti le. Ezek pedig: a hálózatba kapcsoltság, az elektromobilitás és az önvezető, autonóm technológia.

Az adatgyűjtés fontossága a logisztikában

A jövőben a különféle vezetéstámogató rendszerek és az automatizálás kombinációja biztonságosabbá és megbízhatóbbá teszi majd a teherautókat – csaknem annyira, mintha sínen közlekednének. Sőt, a vezetés bizonyos elemeit maga a teherautó veszi majd át. Például miután a jármű autópályára ért, egy konvojhoz csatlakozhat. 

Egy ilyen konvojban az adott tehergépkocsi több másikkal együtt egy vezérjárművet követ, amellyel folyamatos elektronikus összeköttetésben állnak. Azáltal, hogy a konvoj tagjai szinkronban gyorsítanak, fékeznek és manővereznek, új szintre emelik az automatizált vezetést, javítva a biztonságot és levéve a terhet a sofőrök válláról.

Amint a teherautó csatlakozik egy konvojhoz az autópályán, a sofőr megtervezheti a következő útvonalát. Eközben hozzáférhet minden kulcsfontosságú információhoz a kabin képernyőjén keresztül, és szükség esetén átveheti a volánt. Ugyanez érvényes akkor is, ha a teherautó lehajt az autópályáról. Ezen a ponton a sofőr visszaveszi az irányítást, hogy manuálisan vagy részben automatizált módban fejezze be az útját.

Nagyobb hatékonyság az utakon

A Bosch VisionX a közúti áruszállítás világában gazdaságos dízelmotort veszi alapul, és az olyan vezetéstámogató rendszereknél, mint például a hidraulikus szivattyúk, elektromos motorokkal kombinálja azt. 

A jövő teherautói nemcsak ennek a hibrid technológiának látják majd a hasznát, de a konvojban közlekedés előnyeit is élvezik: a többi között a koordinált fékezésnek, gyorsításnak és kormányzásnak köszönhetően javuló közlekedésbiztonságot, valamint a jóval gazdaságosabb üzemet. A szélárnyékban autózás ugyanis akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást is lehetővé tesz, ami igencsak fontos versenyelőny lehet a haszongépjármű-iparban és a nagyobb flottákat üzemeltető cégek esetében. 

VisionX, az intelligens logisztikai lánc része

Hálózatba kapcsolt okoseszközként a jövő teherautója a nemzetközi logisztikai folyamatok kulcsfontosságú elemévé válik: a Bosch új rendszerei sokféle módon könnyítik majd meg a sofőrök életét a szállítási dokumentumok átvételétől és az árufelvételtől kezdve az automatizált manőverekig. 

A járművek minden szükséges adatot valós időben megkapnak majd a Bosch IoT-felhőből, egyebek közt információkat az útvonalról, a közlekedési viszonyokról és a célállomáson lévő kirakodási lehetőségekről. A felhő elérésével a fuvarozók és vásárlók bármelyik pillanatban követni tudják majd az áru útját és aktuális helyzetét. Mi több, a sofőröknek lehetőségük nyílik az útvonal mentén parkolóhelyeket keresni és azokat lefoglalni, amitől könnyebb és kevésbé stresszes lesz az utazás.

Minimalizált állásidő, prediktív karbantartás

Bár egy teherautó üzemanyag-fogyasztása kulcsfontosságú eleme az üzemeltetés költségeinek, más tényezők is meghatározóak, például az álló járművek miatti veszteségek is. A koncepciójármű azt is megmutatja, hogy milyen nagy lehetőségek rejlenek még ezen a területen az optimalizálásra a jövőben. 

A prediktív karbantartás például valós időben követi nyomon a teherautó műszaki állapotát, és felhívhatja a fuvarozó vagy üzemeltető figyelmét az esedékes karbantartások, javítások elvégzésére. Ez a legjobb módja annak, hogy időben meg lehessen tervezni a jármű üzemen kívül töltött idejét, ezáltal minimalizálható az állásidő, és még tovább javítható az áruszállítás és a flotta hatékonysága.