Az önvezető technológia több mint sofőr nélküli autózás

Az önvezető technológia több mint sofőr nélküli autózás

Az önvezető technológia sokkal több mint sofőr nélküli autózás

logisztika

4 perc

A forradalmi újítás meg fogja változtatni a szállítmányozást és a csomagküldő szolgáltatásokat is.

Amikor az emberek meghallják azt, hogy „önvezetés”, akkor természetesen mi másra gondolnának, mint az autókra. Sokan úgy képzelik el a jövőt, hogyha vesznek egy új kocsit, annak lesz egy „önvezetés” gombja, és azt megnyomva a jármű elviszi őket bárhová. Végső soron ez igaz is, de a sofőr nélküli technológiák elterjedésének hatása sokkal nagyobb lesz ennél.

Az útjaink tele vannak teherautókkal, taxikkal, buszokkal, szállítást végző haszongépjárművekkel, kisbuszokkal és sok egyéb közlekedési eszközzel is. A várakozások szerint a járműveknek egy vagy két évtizeden belül lesz önvezető képessége, akár az emberi vezetési képességekkel egyenértékben – írta az Ars Technica portál.

Az autonóm technológia megjelenése át fogja alakítani a tervezési lehetőségeket valamennyi járműtípusnál. Olyan új modellek fognak legördülni a szalagról, amelyek jelenleg még nem léteznek, vagy már létező típusok sajátos keverékei lesznek. Sőt, a sofőr nélküli lehetőségek átalakítják a szállítmányozás és a csomagküldés folyamatát is, így a rendelésre történő, ún. on-demand szállítás sokkal olcsóbb, gyorsabb és kényelmesebb lehet.

Startupok a változások élén

Két startupot is megemlíthetünk, amelyek igen csak aktívak az előbb vázolt trendek kamatoztatásában. Májusban a Drive.ai bejelentette teljesen önvezető járatait, amelyeket Dallasban üzemeltetnek. A cég járművei valahol a buszok és a taxik között húzódnak meg. Lényegében olyan kisbuszról van szó, amely közösségi szolgáltatást nyújt egy adott területen, ám nincs fix útvonala és menetrendje, mivel igény szerint közlekedik.

Ezalatt a Nuro olyan önvezető gépkocsin dolgozott, amely árukat visz emberek helyett, sőt újabb szintként már aktívan tesztelik is a járgányokat Arizonában. Mivel a robotfurgonban nincs szükség ülésekre – ahogy az emberekre előírt biztonsági tartozékokra sem –, ezért a járművek kisebbek és könnyebbek, tehát olcsóbbak és biztonságosabbak, mint a hagyományos autók.

Felvetődhet bennünk, hogy ez egy high-tech helyettesítése vajon a pizzakiszállító fiúnak, ám a Nuro társalapítója, Dave Ferguson szerint a potenciális piac jóval nagyobb. Mivel nem kell fizetni a sofőrt, a kiszállítás sokkal olcsóbb lesz, és sokkal több áruházlánc fogja preferálni a kiszállítást a helyben történő vásárlás helyett. Ahelyett, hogy elrohannánk a boltba némi hozzávalóért, megrendelhetjük a mobilon, és átvehetjük az ajtónk előtt 30 perc múlva.

A cikket hamarosan folytatjuk.

Forrás: