Dolgok Internete a logisztikában: így nyernek a vásárlók

Dolgok Internete a logisztikában: így nyernek a vásárlók

Dolgok Internete a logisztikában: így nyernek a vásárlók

logisztika

3 perc

Az Internet of Things nemcsak a gyártók és szállítók, hanem a vevők életébe is pozitív változásokat és kényelmi szolgáltatásokat hozhat. Egy korábbi cikkünkben azt elemeztük, mi változhat a raktározásban, most nézzük a további területeket.

A logisztikában alkalmazott IoT-nek fontos szerepe van a működési hatékonyság növelésében. A dobozok útjától a flottajárművek közlekedéséig számtalan ponton adhatnak sokat érő többletinformációkat a szenzorok és a valós idejű adatgyűjtés.

Csomagkövetés (tracking)

Az internetes kereskedőóriásoknak köszönhetően ma már elvárás a vevők részéről, hogy a megrendelt áru útját a vásárlás pillanatától a megérkezésig nyomon követhessék. Korábban ez úgy működött, hogy valaki – valahol a folyamat során – beolvasta a termék vonalkódját. A jelenlegi RFID-címkék akár már a felhőbe is küldenek adatokat, és megosztják az áru pillanatnyi helyzetét. Az Auburn Egyetem kutatása szerint a rengeteg előnyből fakadóan a nagykereskedők 96 százaléka tervezi az RFID-technológia bevezetését.

Az RFID vagy Radio Frequency IDentification automatikus azonosításhoz és adatközléshez használt technológia, melynek lényege adatok tárolása, továbbítása RFID címkék és eszközök segítségével.

A rádiófrekvenciás azonosítást lehetővé tévő tag-ek a raktáron belül is alkalmasak az áru nyomon követésére, ezzel csökkentik a költségeket, sőt a leltár pontosságát is növelik – az RFID Journal közlése szerint 65 százalékról legalább 95 százalékra.

Kiszállítás

Szinte mindenki járt már úgy, hogy a rossz időjárás vagy a nem megfelelő útviszonyok miatt nem érkezett meg időben a rendelése. Az RFID-jelölés helyadatai és a GPS segítségével a járműpark ahelyett, hogy csak reagálna, a technológia segítségével információhoz juthat, és így elkerülheti a késéseket. A dropshipping (amikor a webáruház által forgalmazott terméket közvetlenül a gyártó vagy nagykereskedő küldi el a vevőnek) terjedésével valószínűleg nagyobb szerep jut a szállítócégeknek, így egységesebbé válhat a szállítmányozási gyakorlat is.

Adatelemzés

Az összegyűjtött adatok természetesen elemezhetők és felhasználhatók a munkaerő fejlesztésére is. A nagy mennyiségű adatgyűjtés és -elemzés, vagyis a Big Data segíthet megtalálni a leghatékonyabb sofőrt, kiválasztani a preferált útvonalakat vagy megkeresni a rendszer kevésbé hatékony pontjait.

És miért jó mindez a vevőnek? Néhány további érv

Átláthatóság

A fogyasztók a vásárlásoknál egyre inkább értékelhetik a megbízhatóságot. Az okostelefonjukra küldött csomagkövetési információk megerősítik a szolgáltatásba vetett bizalmukat, és ha minden rendben zajlik, akkor kevesebb panasz érkezik be, és csökken az ügyfélszolgálat leterheltsége.

Hatékonyság és egyszerűség

Az összegyűjtött adatok lehetővé teszik a vásárlói szokások és viselkedések feltérképezését, a rendszeres vásárlások automatizálása és a mobilfizetési lehetőségek pedig megkönnyítik a vevők életét, és növelik az elégedettségüket.

Engedmények

Az IoT segítségével gyűjtött adatok által a cégek „követhetik” a leghűségesebb vevőket, és elemezve azok pénzköltést szokásait, egyedi engedmények vagy ajándékok formájában jutalmazhatják őket. Akár újabb marketinglehetőségek is megnyílhatnak, vagy esetleg drágább termékek megvételére (upselling) is inspirálhatók a vásárlók.

A Dolgok Internete segíthet a többi között a láncmenedzsment áramvonalasabbá tételében, a gyártás elemeinek optimalizálásában. A vevők profitálhatnak a könnyen követhető szállításokból, a javuló vásárlási élményekből és a magasabb, célirányosabb engedményekből. Végső soron az IoT rengeteg olyan változást hoz a következő évekre is, amelyek még csak épp, hogy elkezdődtek.

Forrás: