E-kamionnal alakítaná át a fuvarozást a Tesla

E-kamionnal alakítaná át a fuvarozást a Tesla

E-kamionnal alakítaná át a fuvarozást a Tesla

logisztika

2 perc

Elon Musk elektromos autókat gyártó cége a napokban bemutatta, hogy milyen új járművel tervezik meghódítani a teherszállítás piacát.

Már régóta rebesgetik a vállalat munkatársai, sőt maga a cég vezetője is, hogy lesz egy új elektromos kamionjuk. A napokban megrendezett sajtótájékoztatón pedig végre hivatalosan is lekerült a lepel a járműről. A formatervezés tekintetében hasonlít a ma is forgalomban lévő hasonló teherjárművekhez, de szembetűnőek a Teslától megszokott áramvonalas, egyszerű formák is. A lényeg azonban a motorháztető alatt rejtőzik.

Kimagasló teljesítmény

Egyre többet tud az elektromos kamion

Visszatérő kritika az elektromos meghajtással szemben, hogy nem képes akkora teljesítményre, mint a dízelmotorok. Ezt az állítást cáfolja az új modellbe épített meghajtás. Az új Tesla Semi rakomány nélkül öt másodperc alatt gyorsul 60 mérföld/órás sebességre, és a jogszabályok által engedélyezett maximális teherrel megpakolva is 20 másodperc alatt képes ugyanekkora sebesség elérésére.

Ugyanígy a hatótáv miatt sem érdemes aggódniuk a szállítócégeknek. Az elektromos kamion akkumulátorai akár 500 mérföld távolságra is el tudják vinni, de még legrosszabb esetben is 300 mérföldet garantál a gyártó. Tekintve, hogy az Egyesült Államokban a fuvarok 80%-a 250 mérföldnél is rövidebb, az esetek túlnyomó többségében valós alternatívát kínálhat az elektromos meghajtás.

Ezen kívül érdemes szót ejteni a töltésről is: az e-kamion akár 30 perc alatt is képes elérni a teljes töltöttséget, és az aksik akár kipakolás közben is újratölthetőek.

Önvezető megoldások

Amellett, hogy a jármű versenyre tud kelni a dízel- és benzinmeghajtású társaival, bizonyos szempontból le is előzheti azokat, amihez a fedélzeti intelligencia újításait is érdemes közelebbről megnézni. Ezek közé tartozik például a konvoj üzemmód.

A megoldás azt jelenti, hogy a gépkocsi képes utasításokat fogadni egy másik Tesla Semitől, és kettő vagy még több kamion is haladhat egymás mögött konvojban, miközben sofőrre igazából csak a legelső járműben van szükség. A vezető instrukcióit (például fékezés, sávváltás, kanyarodás) a többi kamion is azonnal megkapja, így egészen minimálisra csökkenhet a követési távolság. Mindez komoly hatékonyságnövekedést eredményez a légellenállás csökkenésének következtében.

Ezen kívül a kamion képes magától biztonságosan félreállni például rosszullét esetén is. Ha a fedélzeti számítógép valamilyen vészhelyzetet érzékel, bekapcsolja a vészvillogókat, lefékezi a járművet és félreáll a biztonsági sávba, közben pedig értesíti a mentőket. Arról még nem tudni, hogy a rendszer miként érzékeli a rosszullétet a kabinban, de erre számos megoldás létezik már a piacon.

A jármű gyártását 2019-ben kezdik meg, úgyhogy még két évet várni kell, mire valóban felbukkannak az autópályán a Tesla kamionjai. Az ugyanakkor már borítékolható, hogy az amerikai gyártó új modellje felforgathatja a teherszállítás piacát az Egyesült Államokban, és később valószínűleg az egész világon is.

Forrás: TechRadar