Égi autópálya – Merre repüljenek a csomagküldő drónok?

Égi autópálya – Merre repüljenek a csomagküldő drónok?

Égi autópálya – Merre repüljenek a csomagküldő drónok?

logisztika

3 perc

Az Amazon már két éve tervezi a drónos csomagküldő-szolgáltatás kiépítését. Néhány hónapja egy tervezetben mutatták be, pontosan hogyan is képzelik el ezt a rendszert a légi szabályozás szempontjából.

A NASA Pilóta Nélküli Forgalomirányítással foglalkozó konferenciáján bemutatott javaslat alapján alig száz méterrel a lakosság feje fölött röpködnének a megrendeléseket kézbesítő drónok. Elég intelligensek lesznek ahhoz, hogy kikerüljék egymást, és hogy a légkör méterekre pontosan meghatározott rétegeiben maradjanak.

Néhány évtizeden belül a levegő tehát tele lehet apró kis robotokkal, amik az ajtóig szállítják a gyógyszert, az interneten vásárolt könyveket, vagy akár egy zacskó csipszet a közértből. De vajon megéri-e ezért a kényelemért alább adni az életminőségből?

Zümmög, zajos, zavaró

A jelenlegi tapasztalatok alapján a drónok repülése igenis zavarni tudja az mindennapi életet. A közel repülő eszközök már akkor is hangosak, ha csak egy repül el a kert felett, hát még akkor, ha rendszeresen, sok szerkezet repül fel és alá.

Kis lépés egy drónnak...

Ezen túl a magánélet szempontjából is kockázatokkal járnak, hiszen a csomagküldő robotok közé bárki bármikor becsempészhetne egy kémkedőt is, ami nem tűnik ki a tömegből, és fentről belátva a kertekbe lefényképezheti azokat.

Ezen túl már most több példa is van rá, hogy erdőtüzek oltását akadályozták, repterek környékén okoztak galibát, sőt, egy alkalommal a Fehér Ház kertjében is landolt egy – érthető biztonsági riasztást aktiválva.

A szabályok

Az Amazon a légkörre egyfajta tortaként tekint, és a különböző rétegekben különböző típusú légi járműveket engedélyezne. A kis teljesítményű, lakossági drónok nem repülnének 60 méternél magasabbra, és a pilóta látótávolságán kívülre. Fel lennének szerelve a járművek közti kommunikációra alkalmas adóvevővel, hogy ne ütközzenek egymásba, valamint GPS-szel és WiFivel is, hogy a tiltott zónákat is elkerüljék.

Dolgozó drónok - megérik a pénzüket

A nagyobb sebességű, kereskedelmi drónok 60 és 120 méter közötti magasságokban, a lakosságiaknál nagyobb sebességekkel repülnének, és a pilóták látómezején kívülre is merészkedhetnének. 
Minden egyéb, nem távirányítású repülő – helikopterek, kisrepülők, stb – pedig 150 méter fölött repülhetne csak, egy kb 30 méteres biztonsági sávot hagyva a drónok felett. 

Nem náluk a döntés

Természetesen az Amazonnak egyáltalán nem jogköre, hogy ezekben a kérdésekben döntést hozzon, ez pusztán csak egy javaslat. A döntés az amerikai légügyi hatóság (FAA) kezében van, ahol már régóta dolgoznak egy olyan összesített törvénykezésen, ami hivatalosan is szabályozná a drónok repülési engedélyét.

Drónok a termőföldek felett

Az új javaslat a hivatalos szervek szerint túl alacsonyra teszi a drónokat, nem hagyva helyet így az ingatlan- illetve földtulajdonosoknak. Ők ugyanis már hosszú évek óta ezekben a magasságokban repülve permetezik levegőből a földjeiket.

A dróntechnológia nagy sebességű fejlődése mellett még mindig nincs összesített álláspont azok szabályozásáról, de ahogy ebből a javaslatból is látszik, rengeteg ember lázasan dolgozik az ügyön, és napról napra közelebb kerülünk a megoldáshoz.

Forrás: Wired