Ellátási lánc – Új piaci lehetőségek a cégeknek

Ellátási lánc – Új piaci lehetőségek a cégeknek

Ellátási lánc – Új piaci lehetőségek a cégeknek

logisztika

2 perc

A Dolgok Internete egyre inkább kulcsfontosságú lehet a vállalatok számára, ezt indokolja az a várakozás is, hogy az internethez kapcsolt eszközök száma 2020-ra akár a 25 milliárd darabot is elérheti. A változásokra nem árt még időben felkészülni, és ebben az ellátási lánc sem jelent kivételt.

Tavalyi becslések szerint már legalább 4,9 milliárd darab csatlakoztatott (connected) eszközről beszélhetünk, ami a világ össznépességét tekintve azt jelenti, hogy legalább minden második ember rendelkezik ilyennel. Az utóbbi időszakban az intelligens, világhálóra csatlakoztatott berendezések száma jelentősen megnőtt. Íme, néhány példa az elmúlt évekből:

  • Az első „okos” ruhadarab, a Twitter Dress 2012-ben debütált az Egyesült Királyságban;
  • 2013-tól az iBeacons technológia (beltéri helymeghatározás) teszi egyszerűbbé az okoseszközök kezelését;
  • 2015-ben az Apple Watch már képes monitorozni tulajdonosa egészségügyi adatait és különféle pénzügyi műveletek is végezhetők vele.

Átlátható üzleti folyamatok

A felhasználók életének megkönnyítésén túl az IoT (Internet of Things) és az M2M (Machine-to-Machine – gépek közötti) technológia a különböző iparágakban, így a szállítmányozásban, a logisztikában és az ellátási lánc menedzsmentben is hatékonyabbá teheti a folyamatokat.

Például a gépek, eszközök közötti kommunikációra épülő megoldásokkal a szállítási folyamat, a szállítmányok útja is még jobban és még pontosabban nyomon követhető. A raktárkészlet csökkenése esetén az is beállítható, hogy elinduljon az automatikusan megrendelés, a gépek „okos” ellenőrzése révén pedig sokkal jobban előre jelezhető, hogy mikor lesz szükség karbantartásra.

A gyártási és szállítási folyamatok, illetve a szállítmányok valós idejű követése révén hatékonyabb ügyfélkiszolgálás valósítható meg, a várható kereslet és a konkrét adatok révén a készletfeltöltés is optimálisabban tervezhető. A beágyazott szenzoroknak köszönhetően pedig a késztermékek és a különféle berendezések is nyomon követhetővé válnak.

Az IoT és az M2M tehát az ellátási lánc minden szakaszára hatással lesz, így átláthatóbbá válik a teljesítménymérés, a vállalati erőforrás-tervezési (ERP= enterprise resource planning) rendszerek képesek lesznek azonosítani a cserére szoruló alkatrészeket, az ügyfélkapcsolat-kezelő alkalmazások pedig automatikusan, az esetleges meghibásodás fellépése előtt értesítik majd a vásárlókat a csere szükségességéről.

A szerelő még azelőtt megérkezik, hogy megtörténne a baj

A felhasználói élmény látványos növelése versenyelőnyhöz is juttathatja a gyártókat, szolgáltatókat. Például egy szenzorokkal ellátott mosógép még azelőtt érzékelheti a lerakódott vízkövet, mielőtt az komoly károkat okozna. Az „okosvilágban” természetes lesz, hogy a készülék értesítést küld az ERP-rendszernek, és a program azonnal ellenőrzi, hogy a problémás alkatrészből van-e raktáron. Ezután következhet az a lépés, hogy a gyártó vagy a szervízcég felveszi a kapcsolatot az ügyféllel, így a szerelő még azelőtt orvosolhatja a problémát, mielőtt a berendezés esetleg tönkremenne

Forrás: SupplyManagement.com