Mi kell ahhoz, hogy a drónok ellepjék az eget?

Kapcsolódó cikkek

Mi kell ahhoz, hogy a drónok ellepjék az eget?

Mi kell ahhoz, hogy a drónok ellepjék az eget?

logisztika

3 perc

A gyártóknak arról kellene meggyőzniük a világot, hogy a repülő pizzák és az átültetésre váró szervek villámgyors légi szállítása érdemes arra, hogy elviseljük a zajt és a magánszféránk feladását.

Ma már nem sci-fi az az elképzelés, hogy a nem túl távoli jövőben drónok lepik majd el az égboltot. Kvadkopterek, hexacopterek, oktocopterek, karcsú, merevszárnyú drónok vagy éppen nehézkes, 200 kilogramm fölötti súly emelésére tervezett gépek versenyezhetnek a szabad légtérért. De nem szabad kihagyni a sorból az önvezető légitaxikat és az apró repülőkamerákat sem.

Jim Bridenstine, a NASA vezetője odavan az ötletért, és a tavaly őszi Las Vegas-i szakmai expón kihívást intézett az iparág képviselői felé. Azt szeretné, ha 2028-ra legalább egy amerikai nagyváros felett napi több tízezer drónrepülést hajtanának végre. Néhány elérendő mérföldkövet is kijelölt: például egy 2022-es tesztrepülést, ahol a szimulált városi légtérben legalább egy emberi utas súlyának megfelelő terhet kellene a légi járműnek elszállítania.

Az Uber Elevate vagy az Overwatch Imaging cégek szerint a robotrepülők a távoli prognózisoknál hamarabb is elterjedhetnek, köszönhetően a légi ipar folyamatos innovációinak. Ezek a légi járművek már most képesek nehezen elérhető helyekre is csomagokat szállítani, és a biztonságosság érdekében a magasból is megvizsgálják a vasúti- és közúti vonalakat. De alkalmasak az építési területek bejárására, a szélerőművek ellenőrzésére vagy éppen a növényvédő szerek nagyon precíz permetezésére is.

Most még falba ütköznek

Mégsem mondható egyszerűnek az út a drónokkal benépesített jövőig. Az egyik nehézség például az, hogy gyökeresen meg kell változtatni a jelenlegi repülési szabályozást. A jövő szabályozásának azt is kezelnie kell, hogy már nem a hivatásos pilóták rádióznak a légi irányítással, hanem automatizált lesz a légtér, és számítógépek akadályozzák meg az összeütközéseket.

Életmentő repülések

A szakemberek szerint az iparágnak három fontos területen kellene előrelépnie, ezek egyike az egészségügyi szegmens. Sokkal nehezebb nemet mondani egy pilóta nélküli repülőre, ha közben emberéletek forognak kockán, így a dróncégek kitartóan foglalkoznak a gyógyítással, a felkutatással és mentéssel, a tűzoltással, illetve egyéb vészhelyzetekkel kapcsolatos szituációkkal.

„A közbiztonsági repülések vagy az átültetésre váró szervek szállításai sokat fognak segíteni az emberek meggyőzésében” – véli Ken Stewart, a GE Airxos ügyvezetője. „Nyilván menő dolog, ha drón hozza ki a burritónkat, de a többség akkor fogja ezeket a repülőeszközöket valóban támogatni, ha majd orvosi segítséget visznek valakinek” – tette hozzá.

A Zipline először Ruandában alkalmazott vért és védőoltásokat szállító drónokat, ma már a Massachusetts partjai mellett található szigetre is szállít gyógyszereket. A dróngyártásban élen álló kínai DJI pedig egy korábbi texasi tűzoltóparancsnokkal is együttműködik, hogy koordinálja a cég fejlesztéseit az amerikai rendőri, tűzoltói és egyéb mentési szervekkel.

A kézbesítésben érdekelt UPS – a Matternet drónszállítási startuppal együttműködésben – is kiemelhető. Az amerikai légügyi hivatal (FAA) által felügyelt észak-karolinai projekt részeként gyógyászati mintákat szállítanak a WakeMed kórházkomplexum területére. A repülési idő 5 perc, ami jóval gyorsabb, mintha gépkocsikat alkalmaznának.

A cég terjeszkedni kíván a szintén több épületből álló intézmények körében, példaként említve a Kaiser Permanente kórházat Kaliforniában vagy a Utah-i Egyetemet. Együttműködnek a CVS gyógyszertárakkal is a vényköteles gyógyszerek házhozszállításában. Az UPS volt az első vállalat, amelyik megfelelt az FAA szükséges minősítési követelményeinek.

Forrás: