Önvezető kamionok hasíthatnak a jövő útjain

Önvezető kamionok hasíthatnak a jövő útjain

Önvezető kamionok hasíthatnak a jövő útjain

logisztika

2 perc

Sokakban él az a kép, ahogy a Waymo, a Tesla vagy a GM fényes autonóm autói elegánsan legördülnek a futószalagról és bejárják a világot – vagy legalábbis annak technológiailag fejlettebb részét. Ebben a képben kell lassan helyet szorítani a kamionoknak is.

Több cég is dolgozik azon, hogy a teherszállításban is egyre nagyobb szerepet kapjon a sofőr nélküli vezetés. Ezek közül hét fejlesztést mutat be a Gearbrain cikke.

A vállalatok között megtalálhatók az iparág klasszikusai és újonnan létrejött startupok is. Kimaradt viszont az Uber, amely – miután 2016-ban 680 millió dollárért megszerezte az Otto önvezető kamionos startupot – tavaly kiszállt az üzletből.

Embark

A San Franciscó-i központú cég az autópályákon való közlekedés automatizálását tűzte ki célul. Ők azzal a munkamegosztással értenek egyet, hogy amint a kamionjaik elhagyják a pályát, és bonyolultabban navigálható utakra térnek rá vagy a városba érnek, akkor emberi sofőrök veszik át a gépkocsik irányítását.

A technológia a jövőben lehetővé teheti, hogy a sofőrök, mivel kevesebbet vezetnek, egy nap több fuvart bonyolíthassanak le. A vállalkozás tesztjárművei tavaly a Texas és Kalifornia közti I-10 autópályán közlekedtek, természetesen egyelőre biztonsági vezetővel a kormány mögött.

Az Embark 2019 januárjában az Amazonnal kezdett el együttműködni. Az internetes kereskedőóriás a hosszú utakon önállóan közlekedő járműveknek az utak biztonságára és a sofőrök munkakörülményeire gyakorolt pozitív hatását emelte ki. A fejlesztés természetesen logikus lépés lenne a naponta csomagok millióit házhoz szállító Amazon számára.

A vállalat működésében jelenleg az egyik legnagyobb költséget a kormány mögött ülők fizetése jelenti, így az autonóm kamionokkal, érezhetően csökkenthetnének a kiadásokat. 

Az Embark egyébként nem saját, hanem a Peterbilt kamionjaiba építi be a technológiát. Ez a megoldás jelenleg az autópályákon képes elirányítani a járművet, de az út elején és végén már emberek vezetnek, ők navigálnak az elosztóközpontok bonyolultabb úthálózatán is.

A fejlődés logikusan következő állomása az lenne, ha a főutakon autonóm módon közlekedő járművek vezetését az utak melletti parkolóból vennék át az emberi sofőrök, és ők fejeznék be a szállítást. Így a vezetés monoton, időigényes részét a gép megspórolná a munkavállalóknak, akik a bonyolultabb feladatokra koncentrálhatnának.

Három részből álló cikksorozatot hamarosan az iparág többi szereplőjének bemutatásával folytatjuk.

Forrás: