Önvezető vontató: csúcstechnológia a logisztikában

Kapcsolódó cikkek

Önvezető vontató: csúcstechnológia a logisztikában

Önvezető vontató: csúcstechnológia a logisztikában

logisztika

2 perc

Az autonóm buszokról és transzferjárművekről ismert EasyMile szerint az önvezetés lehet az ipar 4.0 egyik mozgatórugója.

A TractEasy elsősorban gyárban vagy logisztikai központban való használatra készült, ugyanakkor városi jellegű környezetben is képes működni.

A logisztikai területen végzett automatizálás ma már nem számít új keletűnek, sőt ez az ipar 4.0 egyik kiemelt területe. Az autonóm technológia nemcsak az intralogisztikában, hanem külső terepen is sokat segíthet a cégeknek.

Az önvezető szállító járművekkel (automated guided vehicle, AGV) végzett műveletek számos előnnyel járnak, több logisztikai folyamatra is alkalmazhatók és kifejezetten jól használhatók anyagmozgatási műveletekhez.

Az EasyMile előrejelzése szerint az önvezetés lehet az ipar 4.0 egyik mozgatórugója. Ehhez kapcsolódóan egy ötpontos listát állították össze, amelyben felsorolják, miért is érdemes igénybe venni a különféle csatlakoztatott gépeket és eszközöket ipari környezetben.

Díjat is nyertek már

Még nyáron az Év Intralogisztikai és Targonca Díjon (IFOY AWARD) is jól szerepelt a francia cég, és első helyet ért el az „AGV és robotok” kategóriában.

Az elektromos vontató lehetővé teszi a logisztikai folyamatok rugalmas automatizálását kül- és beltéren egyaránt. 25 tonnás vontatókapacitása révén akár 25 km/óra sebességgel is képes biztonságosan tájékozódni a vegyes forgalomban. A hasmagasságnak köszönhetően a jármű egyenetlen terepen vagy nehéz időjárási körülmények között is jól használható – írta az SCMonitor.hu.

1. Automatizálás nyílt, kültéri környezetben

A városokhoz hasonlóan az ipari területek is összetett környezetet jelentenek. Az a jármű, amely képes „engedelmeskedni” a jelzőlámpáknak, kapcsolatba tud lépni más járművekkel, felismeri a gyalogosokat vagy bejut a körforgalomba, egyúttal képes a különféle árukat is átmozgatni egyik helyről a másikra.

2. Alkalmazkodóképesség

A lézeres távérzékelés (LIDAR) erőteljes adatfúziós algoritmusokkal és mesterséges intelligenciával kombinálva lehetővé teszi a „hagyományos” infrastruktúrától való eltávolodást. Egy autonóm gépjármű olyan technológiákra támaszkodva képes önállóan navigálni, amelyek valójában már nagyon is itt vannak. Így nincs szükség a „normál” AGK-k esetén alkalmazott módszerekre, ami sokkal könnyebbé és gyorsabbá teszi a kapcsolódó műveletek kivitelezését.

3. Költséghatékonyság és termelékenység

Az autonóm járműtechnika javítja az általános működési hatékonyságot, és versenyelőnyt biztosít azoknak a vállalkozásoknak, amelyek még elsők között alkalmazzák azt. Így az alkalmazottak átcsoportosíthatók magasabb szintű munkavégzést igénylő, összetettebb feladatokra.

4. Biztonság

Manuális működtetés esetén áruvesztés, infrastrukturális kár vagy akár személyi sérülés is bekövetkezhet. Az önvezető szállító járművek viszont komplex biztonsági lánc mentén haladnak, így sokkal kisebb az esélye az esetleges hibák bekövetkezésének.

5. Rugalmasság

A telephelyeken belüli logisztikai műveletek nem mindig biztosíthatók két be- és kirakodási pont között. Ezért a legtöbb gyártó jelentős összegeket fektet(ett) be a fejlett, esetenként autonóm járműparkjuknak szánt flottakezelő rendszerek fejlesztésébe. A modern technológiák esetén pedig a befektetések mindenképpen hasznosnak bizonyulhatnak.