Szállítmányozás: robotok orvosolhatnák a munkerőhiányt

Kapcsolódó cikkek

Szállítmányozás: robotok orvosolhatnák a munkerőhiányt

Szállítmányozás: robotok orvosolhatnák a munkerőhiányt

logisztika

6 perc

Néhány éven belül komoly problémával szembesülhetnek az amerikai szállítócégek, ugyanis a mostani kamionsofőrök idősebb generációja nyugdíjba vonul – a megoldást technológiai fronton az önvezető kamionok jelenthetik.

Már korábban is beszámoltunk az Embark eredményeiről, amikor is a csapat a nevadai sivatag hosszú egyenes útszakaszain tesztelte sikeresen az autonóm kamionját. Nemrég a TechCrunch készített velük egy interjút a jövőbeli tervekről és a projekt jelenlegi helyzetéről.

Folyamatos növekedés

A startup főhadiszállása a legtöbb techcéghez hasonlóan a Szilícium-völgyben található, Kaliforniában. A csaknem 17 millió dolláros befektetéseknek köszönhetően folyamatosan növekednek, a jelenlegi 17 főről 60-ra tervezik növelni a csapat létszámát, miközben az új tesztflottát is öt-hat kamionra bővítik.

Önjáró kamionok: hol tart a teherszállítás fejlesztése

A tesztekhez ugyanis egyelőre hagyományos Peterbilt teherszállítókat használtak, melyeket számos szenzorral (LIDAR-ral, kamerákkal) szereltek fel, az alvófülkét pedig telepakolták az Nvidia grafikus processzoraival, melyek képesek valós időben feldolgozni és értelmezni a környezeti érzékelők által gyűjtött adatokat. 

Nemrég pedig olyan speciálisan tervezett járműveket rendeltek a gyártótól, melyek sokkal nagyobb üzemanyagtartállyal rendelkeznek, így akár 48 órát is képesek haladni egyhuzamban. Eddig természetesen nem gyártottak ekkora hatótávval kamion kamionokat, hiszen az emberi sofőröknél egy ilyen műszak nem lehetséges, a robotpilótát azonban nem szorítják ilyen korlátok.

Damoklész kardja a szállítóipar fölött

Alex Rodrigues és Brandon Moak az interjúban azt is elmesélték, hogy mi indította őket a cégalapítás útjára. Mind a ketten mérnöki képzést végeztek, és egyik bemutatójukra igyekezve defektet kaptak. Nagyvárosoktól távol öt órán át vártak a vontatóautóra az út szélén, miközben nagyjából öt másodpercenként elhúzott mellettük egy teherautó, és mindegyiken felirat hirdette, hogy „sofőrt felveszünk”.

Ekkor döbbentek rá, hogy a mai fiatal generációnak már egyáltalán nem vonzó az ilyen hosszú távú kamionsofőri munka. A most 50-65 éves korosztály éveken belül vagy legfeljebb 15 éven belül nyugdíjba vonul, így jelentős munkaerőhiány léphet fel az amerikai szállítóiparban. A mérnökök szerint a problémára az autonóm járművek jelenthetik az egyik megoldást. Az Embark elképzelései szerint a nem is olyan távoli jövőben a hosszú, államokat átszelő utakat a robotsofőrök teszik meg, a városon belül pedig emberi sofőrök vehetnék át az irányítást. Ilyen helyi vezetésre már sokkal könnyebb munkaerőt találni, így bizonyos szinten a városi munkanélküliségre is megoldást jelenthetne a gépek-emberek közötti munkamegosztás.

A céljuk elérésében már most is jól haladnak: nemrég sikerült befejezniük egy sikeres tesztutat. A kísérlet során az önvezető rendszer két órán át haladt az autópályán anélkül, hogy a fülkében ülő mérnököknek át kellett volna venni az irányítást. Az útról ráadásul egy felgyorsított videót is megosztottak, mely abba is betekintést enged, hogy miként látja a világot a kamion „agya”.