Újabb csapás a taxisoknak – Közeledik a robotautók világa

Újabb csapás a taxisoknak – Közeledik a robotautók világa

Újabb csapás a taxisoknak – Közeledik a robotautók világa

logisztika

2 perc

Optimista várakozások szerint a sofőr nélküli autók már öt éven belül beléphetnek az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások területére. De pesszimistább számítások szerint is 2030-ra prognosztizálható, hogy az Európában autóval megtett kilométerek 40%-át önvezető megoldások adják majd.

EASCY: erre az öt betűre koncentrál az autóipar összes szereplője. A PwC 2018-as tanulmánya szerint a városi mobilitás egyre inkább:

  • elektromos (electrified),
  • önvezető (autonomous),
  • megosztott (shared),
  • összekapcsolt (connected)
  • és évente továbbfejlesztett (yearly updated) lesz.

Az egyik legfontosabb változás a mobilitási piacon, hogy az elmúlt években maguk az autógyártó cégek lettek az önvezető és elektromos fejlesztések legnagyobb mozgatói. A világ 20 legnagyobb kutatási-fejlesztési büdzséjéből ötöt már nagy autógyárak birtokolnak. A robbanásszerű fejlődésnek kedvez a szabályozói környezet változása, illetve a felhasználók igénye is a fenntartható, rugalmas mobilitási megoldásokra.

A GreenGo elektromos autómegosztó cég ügyvezetője szerint a közösségi autózás következő szintlépése éppen az önvezető megoldások miatt következik be hamarosan.

„Hajlamosak vagyunk az önvezető autók legnagyobb előnyeként kiemelni, hogy a járművek ismerik az utat és helyettünk vezetnek majd, de ennél sokkal fontosabb lehet, hogy pontosan rá tudnak kapcsolódni a folyton változó városi organizmusra, ’tudva’ a dolgukat. A nem túl távoli jövőben a kívülről vezérelt autók összehangoltan működhetnek, és a begyűjtött adatok segítségével igazodnak majd a forgalmi helyzetekhez, a felhasználói igénybe vételhez, de akár a városi áramszükséglethez is” – véli Michaletzky Bálint.

Jön az újratervezés

„Az önvezető gépkocsik először a B2B (cégek közötti) szegmenst forgatják majd fel, vagyis minden szolgáltatást, mely nagyobb tömegeket költségérzékenyen mozgat (taxi, logisztika, carsharing). Mindegyik megoldás on-demand (igény szerinti), automatikusan szerveződő szolgáltatás lesz, amit most talán egy sofőr nélküli taxizásként tudunk elképzelni. Ezek között továbbra is az árszint, minőség, gyorsaság és a biztonság tehet különbséget” – fejtette ki az ügyvezető. Attól nem tart, hogy egy önvezető carsharing megoldás elveszi a vezetés élményét, szerinte sokak számára most sem kikapcsolódás a piros lámpák közötti mozgás.

„Autómegosztó szolgáltatóként úgy készülhetünk fel erre a robbanásra, hogy minél több belső folyamatot – autómozgatás, töltés, ügyfélkezelés – teszünk adatalapúvá, hosszú távon pedig az elektromobilitásban és a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásokban hiszünk” – Michaletzky Bálint.