Útnak indultak az elektromos robotteherautók Amerikában
Útnak indultak az elektromos robotteherautók Amerikában
2021. november 26.
Az amerikai GE Appliances és a szállítmányozási technológiával foglalkozó svéd Einride közösen jelentették be, hogy az Egyesült Államokban elsőként kezdenek automatizált elektromos tehergépkocsik működtetésébe.
A skandináv cég dobozszerű szállítójárműveit a világ más részein 2019 óta használják, most pedig megjelennek az amerikai háztartásigép-gyártó telephelyén, a Kentucky államban fekvő Louisville-ben is. Az Einride elektromos gépjárműveket működtet a GE más telephelyein, Tennessee és Georgia államokban is. A két fél azt állítja, az együttműködés már az első évben 970 tonna szén-dioxid-megtakarítást hozhat.
A cégek a ZDNet kérdésére megerősítették, hogy megkapták az autópályák biztonságának felügyeletéért felelős szövetségi szervezet, az NHTSA jóváhagyását és mérnökeik folyamatosan dolgoznak majd a Louisville-i próbaüzem közben esetlegesen felmerülő problémák megoldásán.
A tesztnek otthont adó 300 hektáros, legendás Appliance Park fontos része a városnak, annyira, hogy még önálló irányítószámot is kapott. A Pod-ok a kampusz épületei között közlekednek, miközben mindkét cég biztonsági felelősei figyelik az autonóm járművek megfelelő működését.
A sofőr nélküli elektromos teherszállítás a tradicionálisnál sokkal biztonságosabb. Ez fontos szempont a tervezés minden lépésénél, ezen felül pedig további rendszerek is arra szolgálnak, hogy ne történhessen baj, állítja a svéd vállalat egyik szóvivője. A teherautók szükség esetén távolról irányíthatók, a terület egy eldugottabb részén tartózkodó mérnökök bármikor közbeavatkozhatnak.
Akár még vonzó munkahely is lehet
A vállalatok igyekeztek eloszlatni sokak félelmét azzal kapcsolatban, hogy az autonóm járművek átveszik a humán munkaerő helyét; a közlekedési ipar folyamatos munkaerőhiányára a vezetőt nem igénylő tehergépkocsik csak az egyik lehetséges megoldást jelentik.
A világban komoly hiány mutatkozik a kormány mögött ülő szakemberekből, az e-kereskedelemhez hasonló trendek pedig még növelik is a szállítási szolgáltatások iránti igényt. Ezt a rést tölthetik be az újfajta technológiát használó járművek – magyarázza a szóvivő.
Az Einride szerint az általuk megrendelt kutatások szerint a válaszadók szívesebben állnak teherautósofőrnek, ha azt távolról tehetik. Az is növeli a csatlakozási kedvet, ha nem kell össze-vissza beosztásban dolgozniuk és az otthonuktól távoli, hosszú utakat megtenniük.
Egy közleményében a cég azt is kiemeli, hogy a közúti teherszállítás egyre intelligensebbé és fenntarthatóbbá válása mellett is rengeteg lehetőség marad a csatlakoztatott elektromos járművek hagyományos értelemben vett vezetésére.
Az autonómia elterjedésével a sofőrök távoli operátorokká válnak. Ez biztonságosabb és „szabályosabb” munkakörnyezetet jelent, és egyben vonzóbbá teszi a világszintű munkaerőhiánnyal küzdő szakmát, áll a közlemény folytatásában.
Forrás: