Életeket menthet az M2M – Így segít a mentőknek a technológia

Életeket menthet az M2M – Így segít a mentőknek a technológia

Életeket menthet az M2M – Így segít a mentőknek a technológia

IoT Podcast

24 perc

Magyarországon minden negyedik betegnek több mint negyedórát kell várnia arra, hogy kiérkezzen hozzá a mentőautó a segélyhívást követően. Ez azonban megváltozhat a jövőben, miután az Országos Mentőszolgálat egy uniós projekt keretében átfogó fejlesztésbe kezdett, amelynek alapvető célja, hogy korszerűbbé tegyék a mentésirányítást.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Az OMSZ szóvivője a Gazdasági Rádió M2M Zóna című műsorában elmondta: jelenleg az esetek 73-78 százalékában ér ki a mentőegység a helyszínre a hívást követő tizenöt percen belül, ezt az arányt szeretnék 90 százalék fölé javítani a modernizációnak köszönhetően.

Miközben a magyar mentőszolgálat szakmai szempontból nemzetközi szinten is megőrizte a pozícióját az elmúlt évtizedekben, addig a logisztika, az elektronika és a számítástechnika területén jelentős a lemaradás – összegezte Győrfi Pál. Most a lehetőségekhez mérten rövid idő alatt kell behozniuk ezt a hátrányt, és bevezetniük egy teljesen új, elektronikus mentésirányítási rendszert.

A fejlesztés keretében megújult a hívásfogadás; a diszpécserek a papíralapú menetlevelek helyett számítógépbe viszik be a hívások adatait, és egy kérdezési protokoll alapján töltik ki az elektronikus adatlapot.

Megújultak a mentésirányító központok (Fotó: Valics Dezső - OMSZ)

A digitális menetlevél elkészülését követően a számítógép felajánl különféle lehetőségeket, azonban a mentésirányítók felül tudják bírálni ezeket a javaslatokat. A diszpécserek valamennyi információ birtokában átgondoltabb döntéseket hozhatnak, hogy a betegekhez legközelebbi, megfelelő felszereltségű mentőautót küldjék a helyszínre.

A fejlesztés harmadik lépcsője a riasztások rendszerét érinti

A központ eddig az egységes digitális rádiótávközlő rendszeren (EDR) keresztül vette fel a kapcsolatot az egységekkel, most azonban valamennyi mentőautót ellátnak egy intelligens fedélzeti terminállal. A táblagépen a mentők azonnal láthatják a riasztással kapcsolatos adatokat, ráadásul a rendszer megadja az optimális útvonalat, illetve rögzíti a jármű mozgására és érkezésére vonatkozó információkat.

Távdiagnosztika: M2M és EKG

Az M2M (gépek közötti) kommunikációs technológiának köszönhetően arra is lehetőség van, hogy a betegek EKG-ját már közvetlenül a mentőkocsikból továbbítsák az országban található 16 kardiológiai központ egyikébe. Az eszköz kisméretű és adatküldésre képes: a távdiagnosztika itt azt jelenti, hogy a kardiológiai központban ülő szakorvosok távolról is gyorsan kiértékelhetik a beérkező adatokat, és azonnali visszajelzést adhatnak a mentőknek. Ez egyrészt javítja a mentőszolgálat szakmai színvonalát, továbbá hozzájárul a költségmegtakarításhoz és a mentésirányítást is hatékonyabbá teszi.

Az úgynevezett Transztelefonikus EKG (TTEKG) készülékekben a jövőben további lehetőségek is rejlenek: például az orvosok a páciensnek otthoni használatra is odaadhatják, így ha valaki az éjszaka közepén mellkasi fájdalomra ébred, akkor az M2M-technológia segítségével akár azonnali diagnózist kaphat az orvosától.

Az M2M Zóna teljes műsorát itt hallgathatja meg: