Magyar fejlesztés segítheti a látássérültek közlekedését

Magyar fejlesztés segítheti a látássérültek közlekedését

Magyar fejlesztés segítheti a látássérültek közlekedését

M2M Zóna.fm

21 perc

Az Óbudai Egyetemen tervezett okosbot segítségével könnyebbé válhat a nyílt terekben való tájékozódás a vakok- és gyengénlátók számára.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Major László, a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar docense a Trend FM műsorában beszélt arról, hogy a fejlesztéshez az ötletet a látássérült hallgatóik adták. Az egyetemen is tapasztalták, hogy a nyílt térben – például egy nagy aulában – való közlekedés kifejezetten nehéz terep a vakok számára, hiszen nincsenek tájékozódási pontok, melyek segítenék az orientációt.

A vakvezető rendszer megalkotói: Horváth Dániel, Kutor László, Major László és Mezei Miklós.

Digitális útvonal

Az ARIADNÉ vakvezető rendszernek két fontos komponense van: a passzív áramköri elemekből álló vezetőcsík, illetve az érzékelőkkel felszerelt elektronikus bot, mely hanggal és/vagy rezgéssel jelzi, ha a bot vége a padlóra rögzített jelzés fölé ért.

A rendszer elsősorban beltéri használatra készült, így például oktatási intézményekben, orvosi rendelőkben és más közintézményekben is fontos szerepe lehetne az akadálymentesítésben. Egyelőre néhány magyar megkeresés mellett inkább külföldről – Ausztriából és Spanyolországból – vannak komoly érdeklődők az innováció iránt.

A fejlesztési folyamatban számos érintett is részt vett, hogy fontos észrevételekkel segítsék a munkát. A fejlesztőknek például sikerült megoldaniuk, hogy esztétikai szempontokból a szenzorokkal ellátott csíkot akár 2-3 centiméter mélyen is a padlóburkolat alá rejtsék. A látássérültek azonban felhívták a figyelmet arra, hogy ebben az esetben a jelzés a látók számára láthatatlanná válik, így bármikor akadályokat, bútorokat helyezhetnek el rajta.

Teljes beltéri navigáció a cél

A speciális eszközöket folyamatosan használják az egyetemen a látássérült hallgatók. A használaton kívüli botokat vezeték nélkül töltik újra. Az akkumulátor egyébként akár egy hétig is üzemképes marad egy töltéssel.

A jövőbeli fejlesztési ötletek között szerepel, hogy komplett beltéri navigációs rendszert építsenek ki, mely a speciális vakbot segítségével nemcsak az irányt mutatja, hanem az elágazásoknál azt is megmondja hangvezérléssel, hogy merre kell tovább menni.

További részletekért hallgassa meg az M2M Zóna műsorát!