Sokszor feleslegesen ül dugóban a magyar autós

Sokszor feleslegesen ül dugóban a magyar autós

Sokszor feleslegesen ül dugóban a magyar autós

IoT Podcast

23 perc

Jobban kellene bízni a technológiában, így például az M2M- és GPS-alapú navigációs rendszerekben, így is csökkenteni lehetne a közlekedési dugókban eltöltött időt – véli Tóth Tamás, a TomTom magyarországi képviselője.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

A Trend FM műsorában a szakértő kitért a cég legutóbbi Traffic Index felmérésére, amelyben azt vizsgálták, hogy miképpen változik a forgalom nagyságrendje a világon. A kutatás során több mint 300 város adatait elemezték.

A hazai autópályákon éves szinten 1 százalék a torlódások aránya, ami főleg a balesetekre és a balatoni szezonra vezethető vissza.Az index azt mutatja meg, hogy egy általános forgalmi helyzethez képest, mennyivel töltenek több időt az autósok a dugóban. Ez az arány tavaly 20 százalék volt Budapesten, de a legutóbbi kutatásban már elérte a 22 százalékot. Aki tehát minden nap autóval jár a munkahelyére, az évente egy rövidebb szabadság idejét is eltöltheti a közlekedési dugókban rostokolva.

Újratervezéssel is javíthat a helyzeten

Tóth Tamás szerint a pozitív változáshoz leginkább arra lenne szükség, hogy az autósok előrelátóbban tervezzék meg az utat és az indulási időpontot, valamint bízzanak jobban a technológiában. A megszokott útvonalak mellett fontos figyelembe venni a megbízható GPS-rendszerek jelzéseit is, hiszen azok már nemcsak a térben képesek megtalálni a legrövidebb utat, hanem reagálnak a forgalomra is, és annak megfelelően „osztják el” a járműveket.

Természetesen a torlódások mérsékléséhez a nagy navigációfejlesztő cégek mellett szükség van a felhasználók, az önkormányzatok és a kormányzat együttműködésére is.

A cég magyarországi képviselője azt is elmondta, hogy más rendszerek adatai azért nem mindig megbízhatóak, mert sokszor a taxisok vagy kamionosok adatait is válogatás nélkül beszámítják: az ő menetidejük azonban a buszsávok és egyéb eltérő szabályozás miatt más lehet, mint a személyautóké.

A vállalatnak világszerte 14 milliárd kiépített mérési pontja van.A navigáció forradalma

Még a 90-es évek elején, amikor a TomTom is elindult, a navigációs piac egyszerűbben működött. Léteztek különböző műholdas GPS-megoldások, amelyek digitális térképen követték nyomon a jármű pozícióját, és a különböző közlekedési adatok (sebességkorlátozások, egyirányú utcák stb.) alapján javasolták a legrövidebb útvonalat.

Mára a Machine-to-Machine (M2M) technológiának is köszönhetően egyre több olyan apró szenzor található a járművekben, amelyek mérései és adatküldései pontosabbá teszik a navigációs rendszereket – például a valós idejű forgalomfigyelés esetében is. A TomTom mellett az olyan szolgáltatások, mint a Google Maps és az általuk felvásárolt Waze is a saját felhasználói alapján képes meghatározni, hol szabad az út, és hol vesztegelnek a kocsisorok.

A műsorban arról is szó esett, hogy a jövőt várhatóan a robotok által vezérelt autótechnológiás vezetés jelenti, amire a vállalat is erőteljesen készül.

A teljes interjút itt hallgathatja meg: