Robbanásszerű változás jöhet az autóiparban

Robbanásszerű változás jöhet az autóiparban

Robbanásszerű változás jöhet az autóiparban

IoT Podcast

24 perc

A connected car, vagyis a csatlakoztatott autók egyik legfontosabb eleme az interneten alapuló technológia, az IoT alkalmazása. Az ágazati szereplők célja már nemcsak a járműgyártás, hanem az is, hogy olyan plusz-szolgáltatáscsomagot kínáljanak, amely megkönnyíti az autósok életét.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Erről a General Motors közép-kelet-európai régiójának informatikai igazgatója beszélt a Gazdasági Rádió M2M Zóna műsorában. Strausz György hozzátette: a connected car elég széles területet ölel fel, és még formálódnak a fejlesztések, ezt jól érzékelteti, hogy a gyártók is folyamatosan próbálják meghatározni a saját helyüket és stratégiájukat ezen a területen.

A szakértő szerint az M2M- (Machine-to-Machine) és az IoT-technológiának (Internet of Things) köszönhetően a következő években robbanásszerű változás jöhet a szektorban.

Az adatkapcsolat a kiindulópont

Az okostechnológia autóipari alkalmazása alapvető funkcióktól indul és egészen messzire vezethet. Kezdésként nem is szükséges feltétlenül az internet, elegendő a „normál”, SIM kártyán keresztüli adatkapcsolat. Már ez is biztosítja, hogy a jármű képes legyen arra, hogy a vezető segélykérését vagy a műszaki hibákról való jelentést elküldje a technológiai központba.  

A következő lépcsőfok, amikor az autó multimédia rendszere online kapcsolaton keresztül különböző internetszolgáltatásokat biztosít, illetve az utasok a saját eszközeiken, de a jármű központi internetkapcsolatán keresztül böngészhetnek.

„Ha messzebbre nézzünk, akkor az egyik legplasztikusabb lehetőség, hogy az autók egymással és a környezetükkel is kommunikálnak. Ma még az utak tele vannak közlekedési lámpákkal, táblákkal, műszaki eszközökkel, vezetékekkel. Ez akár odáig ’fajulhat’ a távoli jövőben, hogy az aszfalton kívül semmi más nem lesz, mert minden elektronikusan kommunikál egymással” – említett egy ma még futurisztikusnak tűnő lehetőséget az informatikai igazgató.

Úton az önjáró autók felé

A vezető nélküli kocsik tesztelésére már Nagy-Britanniából és az Egyesült Államokból is hozható több példa. A nagyobb gyártók mellett a technológiai vállalatok, így a Google és az Apple is aktív ezen a területen. A General Motors a tervek szerint 2017-ben mutatja be saját fejlesztésű önjáró autóját.

Bár az okos-, illetve sofőr nélküli járművekhez ma már technológiai szempontból sok minden – akár alacsony költséggel – rendelkezésre áll, de ennél sokkal komplexebb és időigényesebb az átállás. A fejlesztések a többi közt rengeteg közlekedésbiztonsági, adatbiztonsági és szabályozási kérdést is felvetnek.

Strausz György óvatos becslése szerint körülbelül 10-15 év múlva várható, hogy a gépjárművek jelentős része sofőr nélkül közlekedik, és 20-25 év is kell ahhoz, hogy már csak önjáró autók legyenek a forgalomban.

Hallgassa meg az M2M Zóna műsorát!