A technológia, amely felülírja az üzleti modelleket

A technológia, amely felülírja az üzleti modelleket

A technológia, amely felülírja az üzleti modelleket

még több IoT

2 perc

A hálózatba kapcsolt tárgyak, az Internet of Things segítségével a gyártók, kereskedők olyan bepillantást nyerhetnek a fogyasztói szokásokba, amelyekre eddig nem volt lehetőség. De az IoT más területeken – így például a közlekedésirányításban, forgalomtervezésben – is felülírja az eddigi működési modelleket.

Digitális idegrendszer

Az IoT nem csak a perszonalizációról szól. Az érzékelés, irányítás és optimalizálás hármas kombinációja „digitális idegrendszert” képez, amely a valóságot valós időben optimalizálja. Egy kiskereskedés például megtudhatja, ha egy vásárlója a közelben jár, így a táskája tartalma alapján optimalizált ajánlatokat küldhet az illető okostelefonjára.

Ahogy egy másik példa is mutatja: a városok nyomon követhetik a valós idejű forgalmat és baleseteket a szenzoradatok alapján, amelyeket tömegesen küldenek a központi rendszerbe a mobil érzékelők – mint a Waze applikáció – vagy a település számtalan pontján rögzített eszközök. Az okoshálózatok képesek lesznek város nagyságú rendszereket működtetni és optimalizálni, amelyek személyre szabott üzenetekkel elterelik a sofőröket vagy az önvezérelt autókat.

Új üzleti modellek

Leginkább azonban az IoT a termékértékesítés fogalmát fogja átalakítani. Azt, ahogy eladnak és versenyre kelnek az új játékosokkal azok, akik más gazdasági környezetben működtek – eltérő értékajánlattal. 

Vegyük példának a Nest termosztátját. Miért fizetett a Google dollármilliárdokat érte? Mert a Google érdekelt abban, hogy pénzzé tegye az adatokat, a Nest pedig rengeteg információt gyűjt a fogyasztóitól. Mivel a Google el tudja adni ezeket az adatokat, a Nest mindig előnyben lesz azokkal a termosztátokkal szemben, amelyek nem képesek adatgyűjtésre. 

Ültessük most át ezt a gondolkodásmódot azokra a cégekre, amelyek fogyasztói termékeket állítanak elő. Úgy tűnhet, hogy ők fogyasztásra szánt eszközöket árulnak, pedig valójában eredményekkel házalnak, mint a tiszta ruha és a tiszta otthon. 

Sok ipari előállító váltott már üzleti modellt és tért át a fogyasztói termékekről a végeredmény-szolgáltatásra, mint például a repülőgépmotor-gyártók, amelyek meghibásodás esetén rögtön a javításon dolgoznak, vagy adnak egy újabb motort – biztosítva a folyamatos szolgáltatást.

A jövőben vajon tudnak-e a fogyasztói termékgyártók olyan szenzorokat és érzékelőket használni, amelyek segítségével például az otthonunk jelzi, hogy valóban megtisztult mindenünk? És ha igen, lehet-e olyan üzleti modellt implementálni, amely feliratkozás és havi fix összeg befizetése esetén garantálja ezt a tisztaságot – függetlenül attól, hogy mennyi tisztító- vagy mosószert használtak fel? Érdekes belegondolni a megannyi lehetőségbe, amelyet a jövő nyújt üzleti modellek és vásárlói élmény tekintetében. 

Forrás: Venturebeat.com