Biztonsági tanúsítványt kapott a japán repülő autó

Kapcsolódó cikkek

Biztonsági tanúsítványt kapott a japán repülő autó

Biztonsági tanúsítványt kapott a japán repülő autó

még több IoT

3 perc

A SkyDrive nyolc rotoros gépe a tervek szerint pár éven belül forradalmasíthatja a személyszállítást a zsúfolt nagyvárosokban.

A repülő autónak nincs általánosan alkalmazott definíciója, de azt szinte mindenki elfogadja, hogy ezeket a járműveket az elektromos meghajtás, a teljesen autonóm vezetésre képes robotpilóta, valamint a függőleges fel- és leszállás képessége jellemzi. Egyes országokban elektromos, vertikális fel- és leszállásra képes repülőgépeknek (eVTOL) nevezik őket, amiből következik, hogy a talajon gurulás képessége nem szükségszerű számukra.

Már sok repülő autóról lehetett olvasni a technológiai lapokban, de Japánban még csak a SkyDrive járműve kapott típusalkalmassági bizonyítványt a Mezőgazdasági, Infrastruktúra, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztériumtól. (MLIT). A Toyota által támogatott, repülő autókat és teherszállító drónokat fejlesztő, légi mobilitási megoldásokra szakosodott startup kérelmét október 29-én hagyta jóvá a minisztérium.

Mi az a típusalkalmassági bizonyítvány?

A japán polgári repülési törvény értelmében az MLIT bizonyítványt ad ki annak igazolására, hogy az újonnan kifejlesztett repülőgépek kialakítása, szerkezete, szilárdsága és teljesítménye megfelel a szükséges biztonsági és környezetvédelmi követelményeknek. Csak azután állítják ki a tanúsítványt, hogy a gép számos vizsgálaton esett át, beleértve a szilárdságra és a repülési képességekre vonatkozó teszteket is.

Mire képes az SD-03?

A közeljövő új közlekedési eszközének szánt SD-03-ast úgy tervezték, hogy a világ legkisebb és legjobban manőverezhető eVTOL repülőgépe legyen. Két méter magas, négy méter széles és négy méter hosszú, vagyis csak annyi helyet igényel a földön, mint két parkoló autó.

Három éven belül tervezik a kereskedelmi forgalmazását, főképp légitaxi-társaságok számára.

Mind a négy sarkában két-két rotor található, amelyek külön-külön forognak ellentétes irányba, és mindet egy külön motor hajtja. A nyolc motornak köszönhetően akkor is biztonságosan képes landolni a 100 km/h végsebességű jármű, ha két vagy három motorja felmondja a szolgálatot.

Két fehér lámpa van elöl, és egy piros lámpa körbefut a karosszéria alján. Ezek a repülő autókra jellemző sajátosságok, amelyek célja, hogy a megfigyelők könnyen meg tudják állapítani lentről, hogy merre tart a jármű, amikor épp lebeg.

Mikor repült először?

2020. augusztus 25-én tartották az SD-03 első nyilvános bemutatórepülését, amely az első ilyen esemény volt Japánban. A próbakör a Toyota tesztpályáján zajlott, amely a szigetország egyik legnagyobb járműtesztelésre épített létesítménye és egyben a SkyDrive fejlesztőközpontjának otthona is.

Az együléses gép kora este szállt fel, és körülbelül négy percig körözött a mezőn. Bár emberi pilóta irányította, de egy számítógéppel támogatott vezérlőrendszer biztosította a háttérből a repülés stabilitását és biztonságát, míg a helyszíni műszaki személyzet tartalékként folyamatosan felügyelte a körülményeket és a légi jármű működését.

„A SkyDrive és az MLIT azóta tárgyal az ilyen típusú repülőgépek biztonságos fejlesztéséről és teszteléséről, hogy 2018-ban Japánban elindult a városi légi mobilitást elősegítő Köz- és Magánszféra Tanácsa, és hogy a SkyDrive megkapta az engedélyt a repülő autó első szabadtéri tesztrepülésére. Nagyon örülünk, hogy típusalkalmassági bizonyítványra vonatkozó kérelmünket elfogadták, és továbbra is szoros együttműködésben fogunk dolgozni a kormánnyal és a minisztériummal egy teljesen biztonságos és megbízható repülő autó kifejlesztésén” – nyilatkozta Fukuzawa Tomohiro, a SkyDrive vezérigazgatója.

A céget 2018 júliusában alapították azzal a küldetéssel, hogy az évszázadonként egyszer előforduló mobilitási forradalom egyik vezető vállalata legyen. Elsősorban repülő autókat és teherszállító drónokat fejlesztenek, és másokkal együttműködve dolgoznak azon, hogy a jövőben ezek a járművek a mindennapos közlekedés részévé váljanak.

A SkyDrive az egyetlen olyan vállalat Japánban, amely már sikeresen végzett repülőautós tesztrepüléseket emberrel a fedélzeten. Szakértelmükre bizonyíték, hogy a 30 kilogrammnál nagyobb teherbírású teherszállító drónjaikat már használják a szigetországban, elsősorban a nehezen megközelíthető hegyvidéki területeken.

A SkyDrive jelenleg az SD-03 kétüléses változatán dolgozik, amely reményeik szerint a 2025-ös Oszakai Világkiállításra lesz kész.