Digitális ökoszisztémák az otthonokban
Digitális ökoszisztémák az otthonokban
2017. május 26.
A legtöbb szolgáltató fokozatosan vezeti be az okosotthon-megoldásait, egyelőre azonban még mindenki csak kísérletezik és igyekszik azt felmérni, hogy első körben mire van igazán szüksége a felhasználóknak.
2016 végén az Accenture Magyarországon és további 25 országban 26 ezer 14 és 55 év közötti fogyasztóval végzett felmérést a digitális eszközökhöz való hozzáállásukról, vásárlói szokásukról, a szolgáltatások és tartalmak igénybevételéről, a szolgáltatók iránti bizalmukról, valamint az internetre csatlakozott életstílusuk jövőjéről.
Mit jelent pontosan az, hogy okosotthon?
A kutatás rávilágított arra, hogy most még gyerekcipőben jár az internetre csatlakoztatott otthonok világa, ugyanakkor a smart home a gépek közötti kommunikáció (machine-to-machine, M2M) köré szerveződve költség- és időmegtakarítást kínál a fogyasztóknak, és hamar valósággá fog válni. A Dolgok Internete (IoT) pedig új növekedési lehetőségeket biztosíthat a kommunikációs szolgáltatóknak, hogy új szolgáltatásokat ajánlhassanak.
A felmérésből kiderült, hogy Magyarországon is sok olyan csatlakoztatott készülék van, melynek biztonságos használata során a fogyasztók problémákkal szembesülnek. A kutatás szerint az IoT-technológiába fektető fogyasztók több mint fele, 42 százalékuk kihívásokkal szembesül. A gondok általában a következők:
- túl bonyolult az eszközök használata (12 százalék),
- nem csatlakoztatható az internetre (3 százalék),
- nem működik a beállítás (5 százalék),
- valamint hiányolják a személyre szabás lehetőségét,
- biztonsági aggályaik vannak,
- vagy nem elégedettek az ügyfélszolgálat minőségével.
Az otthonok a jövőben szolgáltatások internetre csatlakoztatott és testreszabott ökoszisztémájává válhatnak, és a kommunikációs szolgáltatóknak komoly esélyük van rá, hogy ők legyenek az otthoni ökoszisztémát kezelő egyedüli szolgáltatók Magyarországon is:
- hazánkban a csatlakoztatott otthoni szolgáltatás megvásárlását fontolgató fogyasztóknak 70 százaléka egy távközlési operátort választana, ha kínálna ilyet,
- az internetre csatlakoztatott egészségügyi szolgáltatásokra a fogyasztók 51 százaléka egy kommunikációs szolgáltatót választana.
Globálisan az okoseszközök és -szolgáltatások körében az oktatás és tanulás, otthoni felügyelet, online biztonság és tárolás preferált szolgáltatói sorában a kommunikációs szolgáltatók a második helyet foglalják el.
„Elindult a versenyfutás az otthon fejlődő és feltörekvő digitális ökoszisztémájának jobb kiszolgálásáért” – mondta Francesco Venturini, az Accenture média- és kommunikációipari globális iparági igazgatója. „A verseny élesedésével, ha a kommunikációs szolgáltatók nem teszik meg gyorsan a hiper-testreszabott szolgáltatások nyújtásához szükséges változtatásokat, akkor kockáztatják, hogy veszítenek piaci részesedésükből, és olyan szervezetekké válnak, amelyek pusztán csatlakozást kínálnak hozzáadott érték nélkül, ez pedig zsugorodó bevételt jelent számukra” – véli a szakértő.