Digitalizáció magyar módra: nagy lendület, kis hatásfok

Kapcsolódó cikkek

Digitalizáció magyar módra: nagy lendület, kis hatásfok

Digitalizáció magyar módra: nagy lendület, kis hatásfok

még több IoT

2 perc

A hazai kkv-szektor nagy része még épphogy csak belefogott a digitalizációba, bár minél nagyobb egy cég, annál előrébb tart – derül ki a Digiméter 2020-as kutatási jelentéséből. Az adminisztrációs folyamatok terén egészen jól áll a hazai piac, de az értékesítés és marketing a legtöbb magyar cégnél még javarészt múlt századi eszközökkel folyik.

Az Internet Hungary online konferencián bemutatott felmérésben mintegy 800 hazai kkv-t kérdeztek meg. Az augusztus végén indult adatfelvétel során hat témakörben mérték fel a vállalkozások digitális képességeit: digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, illetve informatikai biztonság.

Minden témakörben 100-100 pontot lehetett szerezni, a Digitális Versenyképességi Mutató ezek súlyozott értékei alapján állt össze.

Eszerint a magyar kkv-k digitális versenyképességének szintje a hat terület átlagában jelenleg 40 pontra jött ki. Legjobban digitális pénzügyek terén állnak (61 pont), a leggyengébben az értékesítés és marketing digitalizációjában, mindössze 17 ponttal. Az átlagnál jobb értékeket kapott az informatikai biztonság (57), míg a többi kérdéskör eredményei az átlag körül alakultak.

A tevékenységi körök alapján nem meglepő, hogy az infokommunikációs cégek vannak az élen (51), a legkisebb értékeket pedig az építőipar kapta (33).

A digitálisan leginkább versenyképesnek bizonyult vállalkozás 91 pontot kapott, amivel kilóg még a felső 10%-ból is, melynek átlaga 69 pont lett. Az ebbe a csoportba tartozók 20 százalékánál van valamilyen online értékesítési csatorna, 15 százalékuk pedig értékesít külföldre is.

„A digitalizáció a 21. században az a gazdaságnak, ami a múlt században a motorizáció volt. A Digiméterrel abban szeretnénk a cégeknek segíteni, hogy könnyebben találják meg a hatékony fejlesztési irányokat. A járvány megmutatta, nem elég akarni a digitalizációt, megfelelő eszközök és tudás is kell hozzá” – mondta Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting szakmai vezetője.

Élen a nagyobb vállalatok és a közép-magyarországi cégek

Jól látható az eredményekből, hogy minél nagyobb egy társaság, várhatóan annál előrébb tart a digitalizációban. Mindez egyúttal azt is jelentheti, hogy minél előrébb tart egy cég a digitalizációban, annál nagyobbra tud nőni.

A több mint 20 főt foglalkoztató szervezetek átlagosan 48, míg az ennél kisebb vállalkozások mérettől függően 37-40 pontot szereztek. A budapesti és Pest megyei cégek majdnem minden témakörben az élen vannak, az előnyük mégsem jelentős, ami jól mutatja, hogy a digitalizációhoz való hozzáférésnek jellemzően nem területi korlátai vannak.

„A koronavírus óta nagyon sokan gondolkodnak gyors webshop-indításban, ugyanakkor a megfelelő ügyfélélmény miatt nem érdemes elkapkodni a piacra lépést. Addig is van lehetőség a meglévő értékesítési csatornák, például a fizikai boltok online hirdetésére koncentrálni, vagy a beszerzési és egyéb folyamatokat fokozatosan digitalizálni, ez ugyanis elengedhetetlen az online sikerhez is” - emelte ki Pintér Róbert, a Reacty Digital kutatócég üzletfejlesztési vezetője.

„Az elemzésből rögtön kitűnik, hogy a cégek adminisztrációjával összefüggő területek teljesítettek jobban, aminek fő oka valószínűleg a fejlett piac. Ma már nehezen képzelhető el egy valamirevaló cég élete online számlázás, bankolás, könyvelési rendszer vagy akár ERP nélkül, és ezen a téren erős a kínálat” - mondta Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.

A kutatássorozat első általános felmérésének részletes eredményei a digimeter.hu weboldalon lesznek elérhetőek az érdeklődők számára. Azok a kkv-k, amelyek szeretnék magukat hozzámérni az indexhez és kideríteni, hogy ők maguk mely területen hogyan állnak, szintén a weboldalon tölthetik majd ki a kérdőívet és kaphatnak azonnali értékelést.