Feltámadt a fogyasztók étvágya az okosotthonok iránt
Feltámadt a fogyasztók étvágya az okosotthonok iránt
2015. április 02.
A fogyasztók csaknem fele arra számít, hogy az okosotthonokban használható készülékek válnak majd az M2M fejlesztések fő irányvonalává a következő öt év során – derül ki a Bluetooth Special Interest Group non-profit szervezet legfrissebb felméréséből.
A tanulmány elsősorban azt próbálta meg felmérni, hogy milyen a brit, amerikai és német lakosság attitűdje az intelligens háztartásokban üzemelő, gépek közötti kommunikációra épülő eszközök iránt. A kutatás egyértelműen azt igazolta, hogy a fogyasztók élénk érdeklődést mutatnak a modern technológiák iránt, így tehát komoly esély van arra, hogy ezek a berendezések a jövőben még szélesebb körben terjednek el.
Miközben csupán a megkérdezettek 6 százaléka véli úgy, hogy az okosotthonok korszaka már beköszöntött, kétharmaduk azt jósolja, hogy egy évtized múlva az összes háztartás intelligenssé válik. A vásárlók főleg azért részesítik előnyben az innovatív berendezéseket, mert egyszerű a használatuk, és segítségükkel jelentős költségeket spórolhatnak meg, miközben az otthoni energia-fogyasztás egyaránt számottevően csökken – összegzi a tanulmány.
Hallgassa meg az M2M Zóna műsorát, amelyben a szakértő az okosotthonok jövőjéről beszél! >>A válaszadók számára már alapvető elvárás, hogy az okosotthonok kialakítását elősegítő eszközök egyre több fejlesztő vállalkozás termékpalettáján feltűnjenek, és a boltok kínálata is igazodjon az innovációs hullámhoz. A fogyasztók főként az egyszerű beállítást tartják elengedhetetlennek a vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kommunikáló berendezések esetében, de természetesen a készülékek ára és a biztonsági színvonaluk sem mellékes szempont.
A felmérésben részt vevők 42 százaléka véli úgy, hogy az okosotthonos eszközök sokkal „kívánatosabbak” lesznek a vásárlók számára, ha a gyártók garantálni tudják a személyes adatok védelmét, versenyképes áron kínálva termékeiket. Mivel a készülékekbe épített szenzorok hihetetlen mennyiségű adatot rögzítenek a környezetükről és a fogyasztói szokásokról, ezért cseppet sem meglepő, hogy a megkérdezettek 67 százaléka aggódik amiatt, hogy a bizalmas információk illetéktelen kezekbe kerülnek.
Ez a tanulmány megerősíti, hogy a fogyasztók olyan okosotthonos készülékeket szeretnének, amelyek „egyszerűen csak működnek” – hangsúlyozta a Bluetooth SIG ügyvezető igazgatója. Nyilvánvaló tény az, hogy az innovatív berendezések iránti kereslet jelentősen megnövekedett, a fogyasztók előszeretettel álmodoznak arról, hogy a háztartásaik pár éven belül olyan futurisztikus eszközökkel lesznek felszerelve, mint a népszerű rajzfilmben szereplő Jetson család otthona – mondta Mark Powell. A fejlesztőknek kutatásaik során arra kell összpontosítani, hogy új termékeik egyszerűek, költséghatékonyak és biztonságosak legyenek, annak érdekében, hogy az okosotthonos eszközök váljanak az innovációs hullám egyik fő csapásirányává – összegezte a szakértő.
Az elmúlt esztendőkben főleg az okos mosógépek, illetve konyhai berendezések körül volt óriási a felhajtás, azonban ennek a fogyasztói kereslet növekedésében is meg kell nyilvánulnia. A felhasználók figyelmét alapvetően azok az újítások keltik fel, amelyek lehetővé teszik, hogy irányításuk alatt tartsák környezetüket. Ezek közé tartoznak a távolról szabályozható termosztátok, az otthoni világítást kontrolláló eszközök, valamint a háztartások biztonságát garantáló rendszerek.
A smart home és a biztonság >>Az eredmények alapján a fogyasztók azokat a megoldásokat részesítik előnyben, amelyek kézzel fogható előnyökkel járnak. A válaszadók 66 százaléka úgy véli, hogy ha távolról szabályozhatná az otthoni fűtést és világítást, akkor jelentősen csökkenthetné az energia-fogyasztást, és lejjebb faraghatná a rezsiköltségeit. Az amerikai, brit és német lakosság 73 százaléka emellett szeretne okostelefonjára külön riasztást kapni a háztartásban lévő berendezésektől, hogyha a lakást bármi veszély fenyegeti.
Teljesen világos, hogy a fogyasztóknak „feltámadt az étvágyuk” az intelligens háztartási készülékek iránt, de ezeknek a széles körű elterjedése nagyban függ a gépek közötti kommunikációt biztosító technológia színvonalától – összegezte Mark Powell. Ahogyan sok más szegmensben láthattuk már, a piaci rést kitöltő megoldások sokszor nem annyira egyszerűek és biztonságosak, mint ahogy azt a felhasználók elvárnák. A Bluetooth Smart azonban valamennyi kívánalomnak eleget tesz, ráadásul ez a technológia már rengeteg okostelefonban, táblagépben és személyi számítógépben elérhető – hangsúlyozta az ügyvezető igazgató.
A tanulmány kulcsfontosságú számadatai:
- a válaszadók 6 százaléka szerint az okosotthonos készülékek már ma is a fejlesztések fő irányvonalát jelentik, legtöbbjük saját innovatív eszközzel is rendelkezik
- a megkérdezettek 46 százaléka véli úgy, hogy a háztartási berendezések a következő öt évben meghatározóvá válnak az innováció során, miközben 66 százalék erre tíz éves időtávon számít
- a lakosság 66 százaléka szeretné, ha az eszközöket be lehetne programozni úgy, hogy végrehajtsanak bizonyos utasításokat, például ha valaki kimegy a szobából, akkor automatikusan oltsák el a lámpákat, vagy kapcsolják be a fűtést, amint a lakó hazaér a munkából
- a fogyasztók 73 százalékát frusztrálná, hogyha túl sokáig tartana beállítani az okosotthonos készülékét
- a megkérdezettek 67 százaléka aggódik amiatt, hogy a háztartási eszközei nem garantálják kellőképpen a személyes adatai védelmét
Az öt legfontosabb tényező, amelyek meghatározzák, hogy a fogyasztók mely készülékeket részesítik előnyben:
- Egyszerű használat (54 százalék)
- Versenyképes ár (42 százalék)
- Megfelelő adatbiztonság (42 százalék)
- Könnyű beállítás (41 százalék)
- Egyszerű és gyors kapcsolódás okostelefonokhoz, táblagépekhez, továbbá személyi számítógépekhez (28 százalék)
A csúcstermékek 3-as toplistája, amelyek leginkább felkeltették a vásárlók érdeklődését:
- Intelligens fűtési / hőszabályzó készülékek (45 százalék)
- Okos világítás / intelligens izzók (34 százalék)
- Korszerű biztonsági berendezések (33 százalék)
Forrás: M2M Now