Hogyan nyerhet a Big Datával?
Hogyan nyerhet a Big Datával?
2015. szeptember 14.
A nagy mennyiségű adatgyűjtést, adatkezelést jelentő Big Datára sokan még mindig legyintenek, mondván, hogy saját cégük esetén nem tudnak mit kezdeni ezzel. Íme, most három fontos érv a „Nagy Adat” mellett.
A Big Data üzleti folyamatokba történő integrálásával a kis-, közép- és nagyvállalatok egyaránt számos előnyre tehetnek szert, az adatgyűjtés és -elemzés profiltól függetlenül mindenhol hasznos lehet. Nézzük, mit is jelent pontosan mindez.
1. Adat = érték
Ma már a legkisebb cégekre is igaz, hogy egyre több elektronikus adatot termelnek, ha rendelkeznek saját honlappal, jelen vannak a közösségi médiában vagy például lehetővé teszik a bankkártyás fizetést. Akár az egyszemélyes vállalkozás is nagyobb mennyiségben gyűjthet ügyféladatokat, növelheti a felhasználói élményt vagy a webes forgalmat.
Eljött tehát az ideje, hogy kidolgozzák a Big Data stratégiát, amely az adatok gyűjtésétől kezdve azok felhasználásáig és védelméig sok mindent magában foglal. Ez akár azt is jelentheti, hogy bérelhető formában a nagyobb vállalatok különféle adatszolgáltatási, illetve felhőmegoldásait veszik igénybe a kisebbek.
2. Adat = magasabb színvonalú ügyfélkiszolgálás
Akár tetszik, akár nem, a cégek bizony sokat tudnak a vásárlóikról, és az ügyféladatok mennyisége, illetve változatossága évről évre nő. Minden egyes társaság sokkal nagyobb betekintést nyerhet a jövőben az ügyféligényekbe. Pontosabban lehet majd látni vagy előre jelezni, hogy kinek, mire van szüksége vagy milyen csatornákon keresztül érdemes őt megkeresni.
Az autógyártók, biztosítók például az M2M-es (gépek közötti) megoldásokkal figyelemmel kísérhetik a vezetési szokásokat, az alkatrészek állapotát, vagy a sportszergyártó cégek szintén M2M-alapú szenzorokon keresztül már azt is megtudhatják, hogy az eladott teniszütővel milyen gyakran és mennyire jól játszanak a vevőik.
Az érem másik oldala, hogy a vállalkozásoknak kiemelten kell figyelniük az adatvédelmi politika kidolgozására és fenntartására. A felhasználók többségének lehet, hogy nincs ellenére a velük kapcsolatos adatgyűjtés (vagy nem foglalkoznak ezzel), de az jogos elvárás, ha szeretnék látni, hogy milyen információkat és milyen célból gyűjtenek róluk, milyen előnyöket, kedvezményeket kapnak ezért cserébe. Továbbá az is fontos szempont, hogy bármikor kiléphessenek ebből a folyamatból.
3. Adat = hatékonyságnövelés
A gépek, gyártósorok szenzoros figyelésétől kezdve a szállítási útvonalak optimalizálásán át egészen a munkavállalói teljesítmény nyomon követéséig a Big Data szinte minden terület esetén magában hordozza a belső hatékonyság növelésének lehetőségét.
Az adatoknak köszönhetően az is jobban számszerűsíthetővé válik, hogy mi tesz valakit „jó” munkaerővé. Ezzel természetesen lehet vitatkozni, de mindenesetre az elmondható, hogy a „Nagy Adat” révén nyert információk már nemcsak az informatikai, hanem gyakorlatilag bármilyen területen hasznosíthatóak.
Forrás: Forbes.com