IoT-trendek az integrált megoldásoktól a fenntarthatóságig
IoT-trendek az integrált megoldásoktól a fenntarthatóságig
2022. február 10.
Az intelligens technológia körül a pandémia előtt is nagy volt a felhajtás, de a járvány miatt a digitalizációs fejlesztések még nagyobb sebességre kapcsoltak. Átalakult az értékesítési modell is: a megoldásszállítók már nem külön-külön adják el az egyes komponenseket, amelyekből aztán a cégek állítják össze a saját rendszereiket, hanem komplex alkalmazáscsomagokat értékesítenek.
A világjárvány hatására erős növekedésnek indultak az IoT-fejlesztésekre támaszkodó technológiák. Ilyen például az ipari prediktív karbantartás vagy a különféle létesítmények automatizálása. Ezeken a területeken az okosmegoldások a többi között limitálhatják az időt, amit a dolgozók a helyszíneken töltenek, hiszen a távolról monitorozott rendszereknél nincs szükség olyan gyakori személyes karbantartásra, mint a hagyományos megoldásoknál. Egyes funkciók – köztük meghatározott szemlézések és szervizelések – távellenőrzéssel is elvégezhetők, ezzel is csökkentve azt az időt, amit a munkatársak az eszközök, és egyúttal egymás közelében töltenek.
A legújabb internetes technológiák következő fejlődési foka a szimpla csatlakoztatottságon is túlmutat, véli a Gartner piackutató cég alelnöke és elemzője. Szerinte a korábbi megoldások, amikor a hardvergyártók elsősorban az eszközökből adatokat kinyerő és azokat a felhőbe juttató módszereket kínálták, egyre inkább eltolódnak a teljesen integrált alkalmazások felé.
Al Velosa úgy véli, a 2021-ben kezdődött és előbb-utóbb dominánssá váló trend a zártabb üzleti felhasználások előretörését hozza. Számos cég döntött úgy, hogy ezentúl nem értékesít különálló IoT-platformokat, hanem egyben forgalmaznak minden komponenst, így például az applikációt és az IoT-t is.
Elmozdulás az érett piac felé
A szakértő szerint az alkotóelemektől a késztermékek értékesítése felé való elmozdulás a piac érettebbé válását jelzi. Vannak olyan cégek, amelyek az üzemeltetési technológiájukat is integrált szolgáltatásként kínálják. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a különálló egységek forgalmazói nem jutnak üzlethez. Ők nem közvetlenül a vállalkozások számára, hanem inkább a megoldásszállítókon keresztül értékesítik terméküket vagy szolgáltatásukat.
Továbbá míg az integrált megoldásokat korábban tesztként vagy kisebb mennyiségben kínálták és alkalmazták, mára ez is megváltozott, mondta Michele Pelino, a Forrester vezető elemzője. A lényeg szerinte, hogy az adott társaság számára fontos és egyre diverzifikáltabbá váló területekre – mint például a biztonság vagy a skálázhatóság – is kiemelt figyelmet fordítsanak.
Biztonsági aggályok közös megoldással
A digitalizáció irányában megmutatkozó figyelem a költéseken is látszik. Az IT-döntéshozók körében a feltörekvő technológiákkal kapcsolatban végzett Gartner-kutatás arról számolt be, hogy míg az elmúlt 12 hónapban az IoT-re fordított átlagos összeg szervezetenként nagyjából 400 ezer dollár volt, ez 2022-ben másfélszeresére, 600 ezer dollárra nőhet.
A biztonság ugyanakkor továbbra is kihívást jelent. Ennek egyik fő oka, hogy ezt az internethez kapcsolódó technológiák több szinten is megkövetelik, így a végpontokban, a hálózaton és a felhőben is. Másrészt az eszközök elleni támadások tavaly is erőteljesen folytatódtak, és koránt sem tűnik úgy, mintha csökkenne az incidensek száma.
Közös fellépésre lenne szükség, azonban a különféle biztonsági kockázatok különböző érintettekhez tartoznak: a hálózatértékesítő a biztonságos kapcsolatért felel, a készüléket forgalmazó cég a fizikai biztonságért, a felhőszolgáltató pedig a backendért. Hiába cél a szervezeteknél a minden szinten megnyilvánuló biztonság, sokuknál problémát jelent ennek az átfogó megvalósítása.
Ezek az aggodalmak a közeljövőben még nagyobb hangsúlyt kaphatnak, ahogy az Internet of Things egyre szélesebb körben, és egyre szenzitívebb területeken is elterjed. Ahogy a Forrester elemzője megfogalmazta, a kritikus infrastruktúrák hálózatra kapcsolása potenciálisan sok millió ember életére, a kritikus erőforrásokra és a bevételekre is hatással lehet.
Cél a zöldebb működés
Szerinte azonban a technológia reményt is ad a jövőre nézve. A fejlesztésekre fordított összegek egyik fő célja már rövid távon is a fenntarthatóság növelése, amit elősegítenek a több iparágban is megjelent szigorúbb szabályozások is.
A környezet iránt is felelőségteljesebb működés számos úton érhető el: olyan rendszerek üzembe állításától kezdve, amelyek gondoskodnak arról, hogy az üres irodákban le legyen kapcsolva a világítás, egészen olyan ipari megoldásokig, amelyek a túlzott energiafelhasználást vagy a károsanyag-kibocsátást monitorozzák. A digitális technológia célja, hogy összekösse ezeket a folyamatokat és a valós idejű adatgyűjtés, illetve elemzés révén hozzájáruljon a fenntarthatóság valós idejű biztosításához.
Forrás: