IoT-trendek: még jobban behálózza életünket a technológia
IoT-trendek: még jobban behálózza életünket a technológia
2016. március 17.
Ha csak az Internet of Things előnyeit nézzük, akkor a felhasználók az okosmegoldásokkal kényelmesebbé tehetik az életüket, a cégek pedig sokkal jobban követhetik a fogyasztói igényeket, de a termelési-gyártási folyamatot is.
#1 Az Internet of Things új perspektívái
A Dolgok Internete kapcsán két alapvetésből indulhatunk ki. Egyrészt olyan eszközök kapcsolhatóak a hálózatba, amelyekről korábban ezt nehezen tudtuk elképzelni. Gondoljunk csak a fogmosási szokásokat monitorozó Bluetooth-os fogkefére vagy a „mindent tudó” okosvécére.
Másrészt minél okosabb egy eszköz, a felhasználó számára annál hasznosabb információkkal szolgálhat. A fejlesztések olyan világhoz vezetnek, ahol minden összeköttetésben áll mindennel, és ahol a felhasználók optimálisabban szervezhetik meg az életüket.
A McKinsey Global Institute elemzése szerint az okostechnológiához kapcsolódó üzleti tevékenység 2025-re éves szinten 11 milliárd dollárt mozgat majd meg. 2016-ban és a következő években a nagy áttörést például az IoT kiterjesztése jelentheti a gyártás, a közlekedés és a szállítmányozás területére.
Prediktív karbantartás
Gondoljuk csak bele, hogy mekkora üzleti hasznosságot jelenthet pusztán az, ha egy gyártósor eleme alkalmas az öndiagnosztikára és előre tudja jelezni a várható műszaki problémákat. A gyár azelőtt megelőzheti a bajt, mielőtt az megtörtént volna, megkímélve magát a gyártás leállásából fakadó veszteségektől és további eszközök esetleges meghibásodásától.
Az informatikai szolgáltatók feladata olyan könnyen skálázható, gyors és nagy számítási kapacitással rendelkező rendszerek létrehozása, amelyek biztonságot garantálnak minden szereplőnek, a vállalatoktól kezdve a munkavállalókon át a magánszemélyekig – összegezte Bartha Péter, az Avnet Technology Solutions magyarországi ügyvezetője.
#2 Mindent átfog a Dolgok Internete
A jövőben tovább emelkedik a mobileszközökön végrehajtott interakciók száma, a többi között annak köszönhetően, hogy egyre több szervezet készíti el saját alkalmazásait, melyekkel fogékony felhasználókra is találnak.
2016 azoknak az alkalmazásalapú megoldásoknak az éve lesz, amelyek megkönnyítik a kommunikációt a cég és az ügyfelek között, egyúttal gördülékenyebbé teszik az adatok áramlását.
A siker kulcsa az alkalmazások tervezésekor is az ügyfél-elégedettségben rejlik, amelyet személyre szabott felhasználói élménnyel lehet elérni. A perszonalizált tartalmak létrehozásában a felhasználói viselkedés elemzése nyújt segítséget, valamint azok az adatok, amelyek a mobilalkalmazásokból, illetve a Dolgok internetében összekötött eszközből származnak – részletezte a szakértő.
Az IoT bővülése ezzel együtt oda vezet, hogy bár egyre több technológiai eszközt használnak a felhasználók, az összekötöttségnek köszönhetően ez nem feltétlenül tudatosul bennük, hiszen egységes élményt adnak számukra.
Sci-fi megoldások otthonra
Például az intelligens eszközökkel és funkciókkal felszerelt otthon kényelmesebbé válik, és ezt a kényelmet akár a kanapén ülve karunkon egy csatlakoztatott órával is átélhetjük. Csak egy mozdulat rajta mielőtt zuhanyozni megyünk, és beindíthatjuk a fűtést a fürdőszobában az okostermosztát segítségével, vagy lekapcsolhatjuk a világítást a szobában, ahogy elkezdünk nézni egy filmet a Netflixen. A konyhában pedig látva, hogy kifogyóban van a tej, a hűtőn keresztül rendelhetünk belőle egy kartonnal, otthonunktól távol pedig ellenőrizhetjük lakásunk biztonságát.
#3 Gépi tanulás
A Big Data és az adatanalitika segítségével olyan mennyiségű és minőségű adatot állhat rendelkezésre az üzleti döntések előkészítéséhez, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon mi történne akkor, ha a „Nagy Adat” és az analitika mögött álló rendszerek nem állnának meg a múlt adatainak vizsgálatánál, hanem – felismerve az emberek számára akár láthatatlan trendeket és folyamatokat – előre jeleznék a jövőt.
Ha Google, Facebook vagy Amazon felhasználók vagyunk, már lassanként saját magunk is megtapasztalhatjuk, hogy a rendszerek elemezve múltbeli tevékenységünket, olyan tartalmakat, reklámokat és ajánlatokat juttatnak el hozzánk, amelyek tapasztalataik szerint érdekesek lehetnek számunkra.
A gépi tanulásban rejlő üzleti lehetőség egyre több cég számára kerül elérhető közelségbe, ami idővel azzal járhat, hogy lépten-nyomon a számunkra érdekes dolgok találják meg a potenciális vásárlókat a világban.
További cikkek a témában
Drasztikusabban átrajzolhatja a világot az IoT, mint az internet
