M2M-technológia a jó ügyek szolgálatában
M2M-technológia a jó ügyek szolgálatában
2014. december 03.
Családon belüli erőszak, eltűnt személyek felkutatása, siketek kommunikációja – ez csak néhány azok közül az égető problémák közül, amelyek kezelésében hasznos segítséget nyújthatnak a gépek közötti kommunikációra épülő M2M-technológiák.
A Vodafone az elmúlt években több olyan mobiltechnológiára épülő fejlesztésbe is belefogott, amely segíthet a súlyos társadalmi problémák orvoslásában. A vállalat például a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) Egyesülettel összefogva átfogó biztonsági programot indított útjára, amely a párkapcsolati erőszak által fenyegetett nőket támogatja. Az érintettek egy pánikgombbal ellátott, gyufásdoboz méretű készüléket kapnak. Ha a bántalmazott nő megnyomja a gombot, akkor a műveleti központban azonnal megjelennek a készülék használójának adatai. A rendőrség így a GPS-koordináták alapján jóval gyorsabban ki tud szállni a helyszínre, mint egy szimpla telefonhívás esetében.
Speciális mentés, amelyben az M2M is segít
Eltűnt személyek felkutatásában pótolhatatlan segítséget nyújthat egy másik fejlesztés, amelyet a Cserhát Mentőkutyás Egyesülettel és az Inetrack-kel közösen dolgozott ki a Vodafone. A mentőkutyák hámjába olyan nyomkövető egységet helyeznek el, amely mobilinternet segítségével folyamatosan küldi az adatokat egy központi számítógépbe. A mentés irányítója így pontosan meg tudja mondani, hogy mely területeket fésülték már át a csapatok. Emellett arra is volt már példa, hogy hőkamerával felszerelt drónokat is bevetettek a mentés során.
A Cserhát Mentőkutyás Egyesület 2010-ben azzal a céllal jött létre, hogy speciális önkéntes mentőszolgálatot lásson el, és szükség esetén különleges körülmények között is szakszerű segítséget nyújtsanak a bajba jutott embereknek.
Akadálymentes kommunikáció online jeltolmáccsal
A machine-to-machine-hoz és a mobilinternethez kapcsolódó innovációk a siketek és nagyothallók számára is jelentős előrelépést hozhatnak. A videós jelnyelvi tolmácsszolgálat segítségével például a rászorulók okostelefonon vagy tableten keresztül intézhetik ügyeiket, illetve konzultálhatnak orvosukkal. A gyakorlatban a szolgáltatás úgy működik, mint egy videós telefonhívás. Az érintett webkamerán és interneten keresztül kapcsolatba lép a Hallatlan Alapítványnál ülő szakemberrel, aki ezután az orvos, illetve az ügyfélszolgálatos felé tolmácsolja, amit a beteg jelel.
A Hallatlan Alapítvány és a Vodafone Magyarország Alapítvány együttműködésében a hazai intézmények közül elsőként a budapesti Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központból érhető el – IP-videotelefon és táblagép segítségével – a speciális tolmácsolás.
Több fővárosi Vodafone-üzletben is segítséget kérhet
2014. április 25-től kilenc budapesti – többnyire a forgalmas bevásárlóközpontokban lévő – márkaüzletben térítésmentesen elérhető a videós jelnyelvi tolmácsszolgálat. A tervek szerint a sikeres próbaidőszakot követően a szolgáltatás igénybevételére országszerte lehetőség nyílik a Vodafone üzleteiben.
További cikkek a témában
