Robotkedvencek enyhíthetik a karantén alatti magányt

Kapcsolódó cikkek

Robotkedvencek enyhíthetik a karantén alatti magányt

Robotkedvencek enyhíthetik a karantén alatti magányt

még több IoT

3 perc

Sokan lassan egy éve töltik idejük nagy részét a négy fal közé bezárva. Tavaly év eleje óta a világ nagy részén megszokottá vált a home office, a házhoz rendelés, az online találkozás az ismerősökkel.

Bár kifejezetten megnőtt az okosotthon-asszisztensek, mint például az Amazon Alexa iránti igény, a japán technológiai cégek arról számoltak be, hogy egyre többen szerzik be ezek „emberszerűbb” alternatíváit is, hogy azokkal enyhítsék a karanténmagányt.

Ezek egyike Charlie a bögre méretű, kerek fejű, piros orrú és villogó csokornyakkendős robot, amely énekelve társalog gazdájával. Minél többet beszélnek hozzá, annál többet dalol, de ismerteti az időjárást, a horoszkópot és táncolni is tud – mindezekben a mesterséges intelligencia van segítségére.

A szerkezetet egyelőre önkéntesek tesztelik, kereskedelmi forgalomba a gyártó tervei szerint valamikor az év folyamán kerül.

A Sharp arról számolt be, hogy Robohon nevű apró humanoid robotjuk eladásai a tavaly szeptembert megelőző három hónapban az egy évvel korábbiakhoz képest harminc százalékkal emelkedtek.

Nemcsak gyermekes családok, hanem hatvanas-hetvenes éveikben járók is beszereztek a beszélő, táncoló és telefonként is használható, projektorral felszerelt eszközből, értékelte a helyzetet a cég szóvivője az AFP-nek. Pedig a Robohon nem olcsó, egyszerűbb modelljeinek ára is 850 és 2250 dollár között van. Aktiválása egy felhőszolgáltatón keresztül történik, amely egyelőre csak japánok számára elérhető.

Charlie, Robohon és a hasonló, társaságot biztosító fejlesztések a robotok új hullámát képviselik, melyre olyan cégek ültek fel, mint a Sony az 1999 óta kapható Aibo robotkutyájával vagy a SoftBank 2015-ben debütált barátságos Pepperével.

Tárgyak, saját lélekkel

Sok japán gondolja úgy, hogy a tárgyaknak lelke van, állítja Shunsuke Aoki, a Yukai Engineering ügyvezetője. Szerinte elvárás, hogy a robotok ne csak mechanikusan működjenek, mint például egy mosogatógép, hanem legyen – egy baráthoz, családtaghoz vagy házikedvenchez hasonlóan – saját karakterük.

A cég termékei közé tartozik a Qoobo is; a prémes párna egy fej nélküli macskához hasonlít, és házi kedvencként viselkedik. 

Új virtuális asszisztensük, a Bocco Emo leginkább egy mini hóemberre emlékeztet, amelyen keresztül a családtagok szöveges- vagy hangüzeneteket küldhetnek egymásnak.

A dedikált applikációt és a külön kapható szenzorokat használva, az eszköz tájékoztat az időjárásról, emlékeztet az otthoni teendőkre, jelzi a helyiség hőmérsékletét, vagy azt, hogy éppen melyik családtag ért haza.

Mindenkinek jót tesznek

A szigetországban talán amiatt is természetes, hogy a robotok részei a mindennapoknak, mert ezek sok helyi gyártású gyerekfilmben és képregényben helyet kapnak.

Tanulmányok szerint a terápiás gépi kedvencek megnyugtathatják a demenciában szenvedő betegeket. A kisgyerek méretű, nagy kerek szemű és pingvinszerű szárnyait fel-le mozgató szerkezet, a Lovot gyártója azonban azt gondolja, egy szeretnivaló robot mindenkinek jót tesz. 

A Groove X szerint a koronavírus-járvány kezdete óta havi eladásuk megtízszereződött. A több mint 50 szenzort kapott Lovotnak belső fűtőrendszere miatt meleg a tapintása, érintésre pedig kedves hangokat hallat.

A gépkedvenc ára 2800 dollár, amihez még a karbantartás és a szoftver költsége is társul. Aki erre nem akar ennyit költeni, meglátogathatja a Tokióhoz közeli Lovot Cafe-t is. 

Forrás: