Új világrendet hoznak a szuperszámítógépek és a robotok?
Új világrendet hoznak a szuperszámítógépek és a robotok?
2020. február 12.
Miközben a világ elsősorban a forradalmi újításokra figyel, és azt találgatja, hogy a nagy találmányok mikor kerülnek polgári forgalomba, addig az SAP szakértői a vállalati, üzleti, társadalmi működés modelljeinek szintjén mutatkozó láthatatlan, de annál nagyobb horderejű változásokra fókuszálnak.
A 2020-as évekre vonatkozóan az SAP Hungary szakértői is megtették tétjeiket a várható technológiai fejleményekkel kapcsolatban.
Brutális ugrás a számítási és adatátviteli kapacitásban
Az évtizedes előrejelzésekben rendre felbukkan a kvantumszámítógép. Ha lakossági kiskereskedelmi forgalomba még nem is jut el tömegesen, de akár már az évtized végére a vállalati szerverekben, kutatócégek laboratóriumában már biztosan fellelhetők lesznek ezek a teljesen új hardverstruktúrán alapuló szuperszámítógépek. A hatványozottan megnövekvő számítási kapacitás nyomán eltűnik az a korlát, amit eddig a rendelkezésünkre álló végtelen mennyiségű adat feldolgozása okozott.
A mesterséges intelligencia (AI), az egymással kommunikáló eszközök vagy a Dolgok Internete (IoT) mind ennek a technológiai ugrásnak köszönhetik majd kiteljesedésüket. Míg korábban a programozásban az egyszerűsítés és a tömörítési eljárások használatával tudtak csak úrrá lenni a szűkös adatátviteli kapacitásokon, addig a jövőben – például az 5G-nek és várható utódainak köszönhetően – erre már alig kell tekintettel lenni.
A felhő a leggyorsabban fejlődő IT-ökoszisztéma
A vállalatok részére kínált, informatikai alapú szolgáltatások legkényelmesebb platformja már évek óta a felhő. A tízes években a legtöbb üzleti folyamat kiszervezésre került, így például a beszerzés, HR, értékesítés. Ennek szerepe azonban várhatóan tovább nő a tároláson és feldolgozáson túl a prediktív adatelőállítás irányába.
A jövőben a felhőben futó alkalmazások – különösen, ha mesterséges intelligenciával vértezik fel őket – a rendszeresen visszatérő igényeket felismerik, és maguktól kínálják fel a vágyott eredményt. Elvárható lesz, hogy a néhányszor végzett adatlekérés idővel teljesen magától érkezzen meg a felhőből, anélkül, hogy a kapcsolódó elemzést és kimutatást egy irodai munkatárs elvégezné.
A cégek és beszállítóik közötti együttműködés ráadásul sokkal magasabb szintre is léphet. Olyan együttműködési modelleket lehet fejlett, felhőalapú megoldásokkal végrehajtani, ahol az alá-fölé rendeltség helyett sokkal inkább horizontális függelmi viszony alakul ki beszállító és vevő között.
A hatékonyság javításában rejlő minden fillér tartalékot ki lehet használni, ha egymás igényeit és lehetőségeit a lehető legszorosabban követik a partnerek. A legjobb áron, legjobb időben, legvonzóbb paraméterekkel kínált áruk és szolgáltatások minden félnek kölcsönös előnyöket és javuló profitrátát biztosít.
Munka világa: végtelen termelési hatékonyság versus végtelen szabadidő
Az is fontos kérdés, hogy az összefoglaló néven Ipar 4.0-nak hívott termelékenységi és automatizációs forradalom milyen hatással lesz a munkaerőpiacra és a társadalomra.
Ha abból az alapfelvetésből indulunk ki, hogy ez várhatóan felemészti a munkahelyeket, és a robotizáció, illetve a mesterséges intelligencia miatt ugrásszerűen nő az emberek szabadideje, akkor a humán munkaerő „megspórolásának” hozamát valamilyen formában vissza kell csatornázni az emberek felé.
Egészen biztosan rövidebb kell, hogy legyen a „hivatalos” munkaidő, végső soron pedig olyan társadalmi berendezkedés is kialakulhat, ahol nemcsak a munka köré szerveződő tevékenységeinket tudjuk értékké váltani.
Várhatóan megjelennek a robotika-mentességet hirdető termelői és fogyasztói közösségek is, hasonlóan a kézműves termékek és a kistermelői piacok 2010-es években felfutott népszerűségéhez.
Az e-sportok, és általában az egyre tökéletesebb szimulációt adó virtuális terek pedig a szórakoztatáson túl a „dologtalanság” fontos társadalmi kihívására is megoldást kínálnak. Egy alacsony költséggel megélhető virtuális tér tompíthatja a munka világából kieső, magukat haszontalannak érzők tömegeiből eredő társadalmi feszültséget. Így a virtuális terek végső soron akár állami támogatást is élvezhetnek, ha ez könnyebb, mint munkát vagy segélyt adni a rászorulóknak.
Az ügyfélélmény a valódi megkülönböztető jegy
A termékek és szolgáltatások bőséges kínálata mellett a 2010-es években számos iparágban merült fel a valódi versenyjellemzők hiánya. Olyan sok az alternatíva, és sokszor annyira minimális az egyes márkák közötti valódi funkcionális eltérés, hogy szinte lehetetlen megkülönböztető jeggyel felruházni és kommunikálni egy terméket vagy szolgáltatást.
A húszas években a technológiai lehetőségek révén még jobban kiismerhető és digitalizálható az ügyfelek igényeinek és elégedettségének, vagyis a fogyasztáshoz kapcsolódó élményeinek összessége.
Ha egy ügyfélnél az igény felmerülésétől kezdve a vásárlásokon és más interakciókon keresztül részletesen megismerhetők a motivációi, akkor ez alapján javítható a kiszolgálás menete, ami jelentős többletet ad az elégedettségéhez. A német tanácsadó cég szakértői szerint mind a termékinnovációban, mind a kiszolgálási csatornák fejlesztésénél ez lesz az irányadó szempont a következő években.
Ugyanez igaz a vállalatokra, mint munkáltatói márkákra: a dolgozók elégedettségének folyamatos mérése nélkül egyetlen vállalat sem fog labdába rúgni a jövőben, a munkavállalói élmény fokozása lesz a kulcs az employer branding területén is.