Digitális ökoszisztémák az otthonokban

Digitális ökoszisztémák az otthonokban

Digitális ökoszisztémák az otthonokban

még több IoT

2 perc

A legtöbb szolgáltató fokozatosan vezeti be az okosotthon-megoldásait, egyelőre azonban még mindenki csak kísérletezik és igyekszik azt felmérni, hogy első körben mire van igazán szüksége a felhasználóknak.

2016 végén az Accenture Magyarországon és további 25 országban 26 ezer 14 és 55 év közötti fogyasztóval végzett felmérést a digitális eszközökhöz való hozzáállásukról, vásárlói szokásukról, a szolgáltatások és tartalmak igénybevételéről, a szolgáltatók iránti bizalmukról, valamint az internetre csatlakozott életstílusuk jövőjéről. 

Mit jelent pontosan az, hogy okosotthon?

A kutatás rávilágított arra, hogy most még gyerekcipőben jár az internetre csatlakoztatott otthonok világa, ugyanakkor a smart home a gépek közötti kommunikáció (machine-to-machine, M2M) köré szerveződve költség- és időmegtakarítást kínál a fogyasztóknak, és hamar valósággá fog válni.  A Dolgok Internete (IoT) pedig új növekedési lehetőségeket biztosíthat a kommunikációs szolgáltatóknak, hogy új szolgáltatásokat ajánlhassanak. 

A felmérésből kiderült, hogy Magyarországon is sok olyan csatlakoztatott készülék van, melynek biztonságos használata során a fogyasztók problémákkal szembesülnek. A kutatás szerint az IoT-technológiába fektető fogyasztók több mint fele, 42 százalékuk kihívásokkal szembesül. A gondok általában a következők:

  • túl bonyolult az eszközök használata (12 százalék),
  • nem csatlakoztatható az internetre (3 százalék),
  • nem működik a beállítás (5 százalék),
  • valamint hiányolják a személyre szabás lehetőségét,
  • biztonsági aggályaik vannak,
  • vagy nem elégedettek az ügyfélszolgálat minőségével.

Az otthonok a jövőben szolgáltatások internetre csatlakoztatott és testreszabott ökoszisztémájává válhatnak, és a kommunikációs szolgáltatóknak komoly esélyük van rá, hogy ők legyenek az otthoni ökoszisztémát kezelő egyedüli szolgáltatók Magyarországon is:

  • hazánkban a csatlakoztatott otthoni szolgáltatás megvásárlását fontolgató fogyasztóknak 70 százaléka egy távközlési operátort választana, ha kínálna ilyet,
  • az internetre csatlakoztatott egészségügyi szolgáltatásokra a fogyasztók 51 százaléka egy kommunikációs szolgáltatót választana. 

Globálisan az okoseszközök és -szolgáltatások körében az oktatás és tanulás, otthoni felügyelet, online biztonság és tárolás preferált szolgáltatói sorában a kommunikációs szolgáltatók a második helyet foglalják el.

„Elindult a versenyfutás az otthon fejlődő és feltörekvő digitális ökoszisztémájának jobb kiszolgálásáért” – mondta Francesco Venturini, az Accenture média- és kommunikációipari globális iparági igazgatója. „A verseny élesedésével, ha a kommunikációs szolgáltatók nem teszik meg gyorsan a hiper-testreszabott szolgáltatások nyújtásához szükséges változtatásokat, akkor kockáztatják, hogy veszítenek piaci részesedésükből, és olyan szervezetekké válnak, amelyek pusztán csatlakozást kínálnak hozzáadott érték nélkül, ez pedig zsugorodó bevételt jelent számukra” – véli a szakértő.