Divat a jövőből – Ön milyen okosruhát hordana?

Divat a jövőből – Ön milyen okosruhát hordana?

Divat a jövőből – Ön milyen okosruhát hordana?

még több IoT

2 perc

A Las Vegas-i Consumer Electronic Show-n (CES) az okosóráktól kezdve a csatlakoztatott fejdíszekig sokféle viselhető kiegészítő látható a héten, az viszont már más kérdés, hogy a fogyasztók egyáltalán vevők lesznek-e ezekre az újdonságokra.

Ott van mindjárt az intelligens kezeslábas, melynek elülső részén fénnyel írt üzenetek jeleníthetők meg, de olyan speciális tintával és szenzorokkal ellátott ruhával is találkozhatunk, mely az aktuális időjárási körülményektől függően változtatja a színét.

Ez mind szép és jó, csak az a baj, hogy ezeket felvéve az ember sokszor úgy néz ki, mintha egy másik bolygóról jött volna, így elég nehéz észrevétlennek maradni, ha valaki ilyen darabokat ölt magára.

Új lehetőségek

Villámvásár a kifutón - Innováció a divatban

A Living in Digital Times (LIDT) hasonló megoldásokkal foglalkozó cég vezérigazgatója, Robin Raskin elmondta: az idei lesz a hatodik divatbemutató, amelyet a CES-en tartanak. Míg korábban gyakorlatilag csak a rugalmas, nyúlékony anyag volt a divattervezők egyetlen eszköze, melynek segítségével valami futurisztikusat alkothattak, addig mára a többi között szenzorok, LED-ek, illetve képernyők segítségével érhetik el mindezt. A paletta pedig a ruhadaraboktól kezdve az órákon és gyűrűkön át a fejpántokig igen széles skálán mozog.

A szakember szerint elég az okostelefonok elterjedésére gondolni: mivel mára gyakorlatilag ugyanúgy néznek ki, már nem funkcionálnak olyan jelentősen divatkiegészítőkként, mint ahogyan az korábban jellemző volt. 

Növekvő érdeklődés

Ezért olyan új darabok – ingek, cipők, karpántok – után kellett nézni, melyek kitölthetik az így keletkezett űrt, a CES pedig kiváló alkalmat ad az újdonságok bemutatására. A téma létjogosultságát jól mutatja, hogy a viselhető kiegészítők kiállítóterének nagysága a tavalyihoz képest megnégyszereződött, a kiállítók száma pedig 41 lesz, ami az előző évihez képest közel háromszoros növekedést jelent. Ráadásul ebben nincsenek benne az egészség- és fitneszkategóriás szereplők, mint például az okoskarpántokat gyártó FitBit.

Intelligens öltözködés: bújjon bele egy okosruhába!

A fiatal, divattal foglalkozó startupokat támogató cég, a Manufacture New York technológiai és kutatási részlegének vezetője, Amanda Parkes például már 2002 óta tanulmányozza a viselhető kiegészítők témakörét, és szerinte is szemmel látható a fejlődés.

Jó példa erre a Google együttműködése az olyan óragyártókkal, mint a Tag Heuer és a Fossil, vagy az Apple társulása a francia Hermes luxus divatcéggel. A CES-en is nyüzsögnek a divatszakemberek, az idei kiállításon például többek között Donna Karan fog előadást tartani.

Az pedig, hogy hányan hordják majd az „okos” ruhákat és kiegészítőket, egyelőre a jövő zenéje: ahhoz, hogy egy-egy termék valóban népszerű legyen, funkcionálisnak is kell lennie, nem pedig csak öncélú technológiának.