Felszállásra kész a Lilium ötüléses légitaxija

Felszállásra kész a Lilium ötüléses légitaxija

Felszállásra kész a Lilium ötüléses légitaxija

még több m2m

2 perc

A német légitaxis startup bejelentette, hogy május elején sikeres tesztrepülést hajtott végre a tisztán elektromos meghajtású, ötüléses légijárművel. A jet várhatóan egyike lesz a következő évtizedben a városok fölött közlekedő „repülő autóknak” – legalábbis az iparági víziók szerint.

A próbarepülés során a vezető nélküli jármű – a helikopterekhez hasonlóan – gyakorlatilag függőlegesen szállt fel, majd rövid lebegés után újra földet ért. Bár a teszt sikere nem tűnik nagy dolognak, a cég életében mégis újabb mérföldkövet jelent. A tervek szerint 2025-re a Lilium több városban is működő légitaxi-szolgáltatást építhet ki.

Összehasonlítva a the Verge újságíró által korábban látott, gyártás előtt álló elektromos repülő járgányokkal, a Lilium prototípusa másnak tűnik. A leszállóegységen elhelyezkedő kabin tojás alakú, a párhuzamosan álló, aszimmetrikus, döntött rotorú szárnyakat összesen 36 elektromos jet-motorral szerelték fel. Ezek felszállásnál megdőlnek, majd előrecsúsznak, hogy segítsék a horizontális repülést.

A járműnek nincs farokrésze, kormányműve, propellerei és sebességváltója. „Élesben” távolabbra tud majd repülni, mint versenytársainak legtöbbje, és a 300 kilométeres maximális táv során akár 300 km/órás végsebességet is elérhet – számolt be róla a cég. Remo Gerber, a belső ellenőrzés vezetője kifejezetten elégedetten nyilatkozott az eddig elért eredményekről. A szakember a hírportálnak elmondta, hogy a sebesség és a hatótáv a repülő rögzített szárnyának köszönhető, melyek a folyamatos haladás során a gép maximális 2000 lóerejének kevesebb, mint tíz százalékát használják.

Nagy és erős, de még bizonyítania kell

A két évvel ezelőtti, még kétüléses prototípussal bemutatott első tesztrepülések során a gép képes volt átváltani a vertikális felszállásból a normál előrehaladásba, amit a teljes méretű légijármű egyelőre nem bizonyított.

Az elektromosan meghajtott repülők számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy akkumulátor kapacitása általában nem biztosítja a gépek felszállásához szükséges mennyiségű energiát. Az ugyanekkora tömegű repülőgép-üzemanyag például 43-szor ennyi energiát ad.

A cég közlése szerint légitaxijuk kifejezetten sok terhet bír el: a pilótán kívül 5 utast és azok csomagjait is képes lesz szállítani.

Hatalmas a verseny

A pilóta fedélzeti jelenléte megkönnyítheti az engedélyeztetési folyamatot is. A vállalat jelenleg éppen az Európai Repülésbiztonsagi Ügynökség (European Aviation Safety Agency) engedélyére vár, de szeretnék az amerikai hatóság jóváhagyását is megszerezni.

A tervezett üzleti modell magában foglal egy applikáción alapuló, igény szerinti szolgáltatást, ahol a vevők – az Uber rendszeréhez hasonlóan – egy alkalmazáson keresztül foglalhatnak járművet. A New York-i JDK reptérről Manhattan központjába szűk 10 perc alatt jutna el a gép, és a repülés 70 dollárba kerülne – ugyanezt az utat a magát „helikopteres Uberként” jellemző Blade 195 dollárért kínálja.

Természetesen a Lilium nincs egyedül repülőtaxis terveivel; a világban jelenleg legalább száz fajta elektromos meghajtású légijármű fejlesztése zajlik. Olyan nevekkel, mint például a Joby Aviation vagy a Kitty Hawk, melyek modelljei inkább elektromos rotorral, mint jethajtással működnek, de tervezi a piacra lépést az Airbus, a Boeing és az Uberrel társulva a Bell is.

Forrás: